I takt med att en allt större del av resorna bokas via nätet så har kunderna i den fysiska butiken blivit färre.
Det är också därför som Resia stänger butiken i centrala Nyköping.
– I grunden handlar det om att vi anpassar vår verksamhet utifrån ett ändrat kundbeteende där vi möter kunden där kunden är i dag. Idag har vi fler kunder som väljer att möta oss online och över telefonen, säger Ingela Schönning, kommunikationschef på Resia.
Tre personer har varit anställda på resebyrån i Nyköping och de är alla informerade om läget.
Samtliga har också erbjudits andra tjänster inom Resia, berättar Ingela Schönning.
– De har inte valt att tacka ja till erbjudandet. Men vi har tittat noga på vilka lösningar som vi har kunnat hitta och det är viktigt för oss att genomföra den processen.
Resia hänvisar nu de av deras kunder som vill fortsätta att beställa sina resor i butik till Norrköping. I Sörmland har företaget även en fysisk butik i Eskilstuna.
Trots nedläggningen i Nyköping har resebutiken som koncept "en central roll i vår affärsidé", säger Ingela Schönning.
– Andra aktörer är helt onlinebaserade, men vi ser fortsatt att många vill ha personlig hjälp. Genom att samordna våra butiker kan vi också säkerställa att vi långsiktigt har en högre tillgänglighet och möjlighet att erbjuda personlig service även för de kunderna.
Butiksnedläggningen innebär att Nyköping snart bara har en resebyrå kvar, Resecity på Västra Storgatan.