Resebyrån behöll 7 000 efter avbokning

Efter tsunamikatastrofen avbokade familjen Larsson i Vagnhärad sin resa till Sri Lanka. Hotell och flygbolag betalade tillbaks de inbetalade pengarna men resebyrån behöll ändå 7 000 kronor i avbokningskostnad. Ärendet är nu anmält till Allmänna reklamationsnämnden.

Övrigt2005-04-04 22:09
Det är vansinne. Resebyrån hävdar att de behåller pengarna för att de haft kostnader för resan men för deras del handlar det ju bara om några datatryckningar, säger Göran Larsson.
Efter tsunamikatastrofen i slutet av december förra året bestämde sig familjen Larsson för att avboka sin sedan länge beställda Sri Lankaresa.
Utrikesdepartementet avrådde vid tiden efter katastrofen från att resa till området och dessutom hade hotellet familjen skulle bo på spolats bort med vågorna.
Resan avbokades mer än 30 dagar innan avresan och hotell och flygbolag betalade tillbaka alla pengar utom mindre avgifter.

Jag tror flygbolaget behöll omkring 200 kronor per biljett. Hotellet behöll fem procent av det vi betalat, säger Göran Larsson.
Men alla inblandade betalar alltså inte tillbaka.
Resebyrån Indcen resor i Stockholm, som bokat familjens flygresa, behåller 6 800 kronor i avbokningskostnad. Detta trots att Göran Larsson fått muntligt besked från resebyrån att de skulle ta cirka 250 kronor per biljett i avgift. Göran Larsson har nu anmält resebyrån till Allmänna reklamationsnämnden. Det han först och främst vill är att få tillbaka sina pengar. Men så särskilt höga förhoppningar har han inte.

Jag är tveksam till om jag kommer att få pengarna tillbaks men jag vill i alla fall få saken prövad, säger Göran Larsson.
Lotta Danin, på Konsumentverkets reseavdelning, tycker att Göran Larsson gör rätt i att anmäla händelsen till reklamationsnämnden. Det går inte att säga att resebyrån har begått något fel.
Men om det är skäligt att ta ut 1 700 kronor per biljett kan diskuteras.
Det är ju mycket pengar som bolaget tar ut i avbokningskostnad, det är det ju. Han bör få saken prövad. Generellt ska man vara noga med att titta på de villkor som finns när man bokar en resa, säger hon.

På Indcen resor kunde ingen uttala sig om företagets bestämmelser kring avbokningar när SN hörde av sig. De anställda hänvisade till resebyråns chef, Sanjay Sood, som är bortrest och inte skulle komma tillbaks förrän i slutet av veckan. Göran Larsson har fått ett erbjudande om att få ett presentkort värt 2 000 kronor hos resebyrån. Ett slags plåster-på såren-erbjudande. Han är inte sugen.
Jag vill inte ha med den resebyrån att göra, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om