Ridån har gått upp för Griparna
Det dök upp över femton förare (!) när Griparna hade upptaktsträff. Något som fick ankaret Mark Keast att le nu blir det roliga träningar som kan utveckla det pånyttfödda speedwaylaget.
Speciellt förarna som kommer från Vargarna då, fem till antalet; Jonas Björk, Benny Johansson, Michael Gustafsson, Oskar Fyhrman från Norrköping och den i Råby boende Mark Keast.
De tolv förare som fanns på plats när SN:s fotograf förevigade laget, blev tretton, fjorton, femton och med den av Hasse Bergentoft ditlockade Björn Gustafsson hela sexton.
Ytterligare några namn finns på Bergentofts lista över intresserade förare.
Det här är härligt att se. Något som talar för oss. Det kommer att bli roliga träningar med så här många förare, menar Mark Keast och blickar in mot samlingssalen från NMS-kontoret vid Svanstabanan där vi sitter.
Det lyser speedway i ögonen på australiensaren mellan kaffeklunkarna.
Jag tycker att jag hade min bästa tid som förare mot slutet i Filbyternas division 1-lag, det ska bli riktigt roligt att köra på den här nivån, berättar Keast.
Men du plockade väl en hel del poäng under din tid i Smederna?
Ja, det gick lite upp och ner. Men jag kände hela tiden att elitserien är lite väl mastigt för mig, då tävlar man mot världseliten som har ruskigt bra material.
Det var 1995 som Hasse Bergentoft träffade Keast i Australien.
Det var han som fick mig att komma till Filbyterna och Sverige. Det lockade att köra lagspeedway. I Australien, där speedway givetvis är en mycket mindre sport än i Sverige, är förarna utspridda över hela det stora landet och tävlar individuellt.
Bryta upp från Australien för att köra seriespeedway i Linköping längtade du inte hem ganska snart?
Jo, visst finns det saker som man har saknat ganska mycket, värmen till exempel. Nu kan det bli upp emot 4547 grader varmt på somrarna i Kalgoorlie i sydöstra Australien där jag kommer ifrån, så just de allra varmaste dagarna är i och för sig vidriga...
Numera är Keast rotad med familj i det Råby där han från början övernattade i Bergentofts villa.
Det ska bli perfekt att ha så nära till hemmabanan och träningar. Det är jag inte direkt van vid från åren i Smederna och Vargarna. Det blev f ö r tråkigt i längden att sitta och köra bil till Eskilstuna och Norrköping.
Har du kvar dina elitseriecyklar?
Nej, inte alla. Jag har sålt två och har en kvar. Men jag ska bygga en till under vintern. Det ska också bli kul, för sånt har jag inte hunnit med när jag jobbade och samtidigt körde i elitserien.
Vad tror du om Griparnas chanser då det kan väl bli tufft trots att det är lägsta serien med flera vassa farmarlag?
Ja, förare som ligger precis utanför ett elitserielag kör f o r t. Det kan bli tufft för oss i början, men många kommer förhoppningsvis lära sig mycket under säsongen vilket är det viktigaste med första året.
Tror du att det kan bli mycket folk till Svansta?
Jag hoppas det. I det avseendet är det bra att Griparna till skillnad från många andra lag satsar på förare från den egna orten. Men för att få riktigt stor publik behövs framgångar också, speedwayen har trots allt legat nere några år.
Du kom väl till Sverige just när sporten började växa igen?
Ja, det där med Tony Rickardsson-effekten stämmer verkligen. Jag kommer i håg en seriematch i Avesta i början. Det kom 20 åskådare. Snacka om skillnad mot de 78000 som kan komma på Masarnas matcher nu!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!