Robin Stegmar visar allt

Han har hängt halvnaken på affischpelarna i Göteborg i flera månader. I kväll visar han allt för publiken, som den arbetslöse stålverksarbetare Jerry i musikalen Allt eller inget. Men Robin Stegmar är inte nervös för att stå helnaken på scenen. Däremot är han rädd att rösten inte ska hålla.

Övrigt2003-02-27 17:46
Huvudrollen i musikalen Allt eller inget är Nyköpingskillen Robin Stegmars största roll hittills. Dessutom är publikens förväntingar enorma. Inte en biljett finns kvar att köpa till vårens föreställningar på Göteborgs Stadsteater.
Jag är nervös som fan. Mest för att inte rösten ska hålla, säger Robin Stegmar som har flera stora sångnummer.
Visst har jag sjungit på scen förr, men jag är ju ingen musikalartist.

Egentligen går Robin Stegmar sista terminen på Scenskolan i Göteborg, men lärarna och klasskompisarna får inte se mycket av honom. Det senaste året har han jobbat heltid på Göteborgs Stadsteater och haft mindre roller både i Jasenko Selimovics uppsättning av Stormen och Linus Tunströms omdebatterade version av Arnold Weskers Köket. Och nu är det alltså dags för en huvudroll.
Vi hade audition på teatern och producenten sa att han var nöjd med det han såg av mig, men det var en chock när jag förstod att jag fått huvudrollen.
Den brittiska lågbudgetfilmen om strippande stålverksarbetare blev en jättesuccé när den gick på biograferna 1997. Snart blev filmen show på Broadway och det är den showen som i vår drabbar Sverige tredubbelt. På Stockholms Stadsteater hade Allt eller inget premiär 21 februari, på Göteborgs stadsteater är det alltså premiärdags i kväll och den 17 april sätts musikalen upp på Malmö opera- och musikteater.
Vi spelade för provpublik första gången i tisdags. Det var mycket tjejer och ett jäkla liv i salongen. De verkade gilla vad de såg, säger Robin och skrattar.

De strippande stålverksarbetarnas affärsidé är att de till skillnad från professionella killstrippor visar allt.
På Stockholms Stadsteater höll skådespelarna ändå polismössor över de vitala kroppsdelarna i slutet av musikalen, men på Göteborgs Stadsteater handlar det verkligen om att visa allt.
Att stå helnaken på scen inför 600 personer bekymrar dock inte Robin.
Nej, pjäsen handlar ju om mäns nakenhet på olika sätt. Och vi gör ingen show av det.
Robin har repeterat Allt eller inget på dagtid sedan nyår, och samtidigt spelat i Stormen och Köket på kvällarna. En slitig tid som ändå lärt honom mycket, säger han.
Det här har varit de tuffaste månaderna i mitt liv. Jag jobbar så mycket så jag bara rasar i vikt. Samtidigt får vi inte vara för smala när vi spelar i Allt eller inget. Vi ska se ut som vanliga killar. Jag käkar kakor och godis hela tiden för att hålla vikten uppe, Ha, ha.

Karriären har tagit rejäl fart för Robin Stegmar, och naturligtvis hoppas han att huvudrollen i Allt eller inget ska öppna fler dörrar.
Men till skillnad från de flesta av sina klasskamrater på Scenskolan behöver han inte ge sig ut och jaga jobb direkt efter examen. Göteborgs Stadsteater har anställt honom för två år framåt ett kontrakt som möjligen också kan förlängas.
Det känns jättebra att ha den här tryggheten under två år. Dessutom är det otroligt bra stämning på Göteborgs Stadsteater. Vi är verkligen som en enda stor familj och alla har varit väldigt snälla mot mig.

Men även om Göteborg nu blir Robins nya fasta punkt i livet kommer han hem till Nyköping i sommar och spelar hertig Erik i det nya Gästabudsspelet som får premiär i juni.
Det ska bli kul.
Planerna för hösten är inte offentliga ännu, men Robin har en ny roll på gång. Och han räknar dessutom med att den kritikerrosade pjäsen Albert Speer ska tas upp på reportoaren igen i höst.
Den som inte kan ta sig till Göteborg kan se Robin i pjäsen när Albert Speer senare i år sänds som tv-teater. Dessutom dyker han upp i två avsnitt av Carin Mannheimers nya tv-serie Solbacken avd:E. Och så är det ICA-reklamen förstås.
Det har gått väldigt fort. Jag hade inte ens vågat drömma om de här möjligheterna. Det känns väldigt roligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om