Rödvit och blågul mjölk

Övrigt2004-06-23 20:28
Arlakossan är röd och vit till färgen, trots att den även serverar blågul mjölk. Men den sponsrar endast dansk fotboll. Det dansk-svenska företagets sponsoravtal har fått svenska mjölkbönder, som Rolf Hallström i Jönåker, att ilskna till. Det kunde ni läsa om i tisdagens SN. Det ger, mitt uppe i mästerskapsyran, märkliga signaler när svenska kossors dagsverken stöttar dansk fotbollsdynamit med 60 mjölkmiljoner samtidigt som gräddan av de blågula lirarna inte får en droppe. Svenskarna dricker för övrigt drygt 110 liter mjölk om året per person, i snitt. Det drogs därför säkert en och annan lättnadens suck i Arla Foods korridorer sent i går kväll efter Mattias Jonsons 22-mål och när domarens visselpipa signalerat faran över.
Men tänk, bara tänk, om detta hade handlat om ett brittisk-franskt mjölkbolag som valt att lägga alla pengar på Englands landslag och inga på Frankrikes. Då hade gatorna utanför företagets huvudkontor redan förvandlats till mjölkvita venetianska kanaler av demonstrerande mjölkproducenter. Och bojkotthoten hade förverkligats fortare än någon kunnat säga visp.

Annars var 22 i mötet mellan Sverige och Danmark i den avslutande gruppspelsmatchen i fotbolls-EM ett resultat som går att idissla i flera dagar. Kortpassningar och konstmål, kontringar och kombinationer, samt inte minst kokande, kollossal spänning. Ingen italiensk ledare har tack och lov sagt något om mutor. Och alla inblandade är säkert lyckliga över att vi slapp börja räkna med ko-efficienten.
Händelserna ger oss dock anledning att fundera på en ny slogan: Mjölk ger starka nerver. Det lär behövas redan på midsommardagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om