Ni kallar det för Drickskampen och uppmanar i ett Facebook-inlägg andra restauranger att haka på. Hur har det gått?
– Vi får bra respons! Cirka 13 000 personer har sett inlägget och många har delat det. Jag har fått bekräftat från fem restauranger att de ska vara med. Men jag fortsätter att kolla runt bland alla man lärt känna under alla dessa år i branschen och hoppas att många vill vara med.
Varför har ni valt att stötta just den här föreningen?
– Alla har vi ju någon som har drabbats eller gått bort i cancer. Det är en så svår sjukdom och kan man hjälpa till på något sätt känns det jättebra.
Är det första året ni gör en sådan här satsning?
– Nej, varje år de tre eller fyra senaste åren har vi gjort liknande grejer. Men då har vi samlat in drickspengar till bland annat Ung Cancer och Barncancerfonden. Men den här gången väljer vi att fokusera på något lokalt, vilket känns jättebra!
Hur mycket pengar har ni samlat in tidigare år?
– Det har landat på mellan 20 000 och 40 000 kronor tidigare. Jag hoppas att vi kan komma upp i en liknande summa nu. Vissa stammisar har faktiskt redan skänkt pengar nu innan Drickskampen.
Namnet Drickskampen signalerar någon sorts tävling, är det så ni ser det?
– Det är mer en utmaning och viktigt att vi gör det här tillsammans. Det är kul att restaurangerna inte bara konkurrerar med varandra!