Onsdagskvällens match är ett av de största spektakel som arrangerats på svensk mark. 2004 hölls Uefacupfinalen mellan Valencia och Marseille i Göteborg. Några år tidigare, 1998, spelades Cupvinnarcupens final i Stockholm. Men ingen av de matcherna kan mäta sig i publik- och mediaintresse med drabbningen mellan Manchester United och Ajax.
– Det betyder att all tillgänglig flygplatskapacitet i det här området behöver nyttjas. Då är det klart att vi vill bidra med det vi kan, säger Skavstas vice vd Joachim Lindholm.
Uppåt tio specialchartrade plan fulla med fotbollsfans kommer att landa på och senare lyfta från flygplatsen strax utanför Nyköping. Det rör sig uteslutande om personer som följer Manchester United.
Utöver det landar många privatplan på Skavsta.
– En hel drös. Vi snackar om små chartrade flygplan, med fyra till tio passagerare.
Dessutom kommer flera plan som landat på andra flygplatser, men inte får plats att stå kvar, få möjlighet att parkera på Skavsta.
– Det innebär mycket pusslande. Vi vill ju göra det så bra och smidigt som möjligt för alla inblandade.
Vad ger det här ekonomiskt för er?
– Det vet vi inte än. Framför allt tycker vi, nu när Sverige åtagit sig det här arrangemanget, att det är självklart att alla vi som har tillgängliga resurser hjälps åt för att lösa situationen på ett så bra sätt som möjligt. Vi vet att kapaciteten på Arlanda är nära sitt max redan som det är och vid sådana här tillfällen kan de faktiskt inte ta särskilt mycket trafik – då fyller vi en viktig funktion.
Men visst måste ni ändå tjäna pengar på det här?
– Självklart vill vi inte göra förlust. Vi hoppas gå med plus. Men man ska veta att det kräver mycket resurser och att vinstmarginalen inte blir så stor i sådana fall.