Ryanair anmäls för avgifter

Sedan den nya lagen kom som förbjuder tilläggsavgifter vid kortköp har Konsumentverket fått in sex anmälningar mot Ryanair.

Övrigt2010-08-05 07:20

Den nya lagen trädde i kraft den 1 augusti, men Ryanair svarar på kritiken genom att säga att flygbolaget inte lägger på några tilläggsavgifter vid kortköp - utan att det rör sig om administrativa avgifter som är helt lagliga enligt dem. Konsumentverket håller inte med.
– Vi tycker inte att det är en administrativ avgift, utan avgiften tillkommer när du betalar med kortet, säger Sharon Lavie, informatör på Konsumentverket.
– Frågan har hamnat mellan oss och Finansinspektionen, men om det faller under marknadsföringslagen så kan det gå vidare till marknadsdomstolen.
Carsten Larsen på Finansinspektionen säger att Ryanair har valt att ta betalt på många olika sätt, inklusive sin administrationsavgift, för att täcka sina kostnader. Han råder konsumenter att inte vända sig till Finansinspektionen.
– Vi är tillsynsmyndighet för de finansiella företagen men inte för Ryanair.
Han råder istället konsumenter som känner sig lurade att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden eller till en allmän domstol för att lösa tvisten med Ryanair. Finansinspektionen kan senare komma att tillämpa tillsynsåtgärder mot betalningsinstituten som vänder sig mot flygbolaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om