Så ska Gnesta bli motorcentrum

Motorbanan på Vängsö flygfält i Gnesta kan bli tre kilometer lång. Projektet kostar tiotals miljoner kronor. Det ska göra Gnesta till ett nytt svenskt motorcenter där det behövs två heltidsanställda plus mängder av säsongsarbetare.

Övrigt2006-05-16 23:57
Entreprenören Patrick Myhrman från Stockholm, vill bygga en motorbana på Vängsö flygfält i Gnesta. Projektet bär namnet Autodromo di Norrtuna, som är italienska för Norrtuna racingbana.
Till banan kopplas Norrtuna slott som blir hotell med 24 rum, konferenslokaler och restaurang. Slottet ägs av ett privat vårdföretag och har varit ute till försäljning en längre tid.

Patrick Myhrman har anmält sina planer till kommunen och berättat vad det innebär med en motorbana i Gnesta.
Flygklubben på Vängsö och motorbanan ska dela bränsledepå. Ibland kan bensin, olja och tvättmedel även hanteras vid banan i samband med större tävlingar.
Patrick Myhrman vill ha en banbredd på 12 meter och en längd på 2 000 meter vilket duger att köra STCC-tävlingar på. Sammandrag från tävlingarna visas varje vecka i SVT. I framtiden kan banan på Vängsö förlängas med ytterligare 1 000 meter.
Enligt uppgifter på Internet av Patrick Myhrman ska Vängsöbanan designas av den svenske racingprofilen Stanley Dickens som bland annat vann 24-timmarsloppet Le Mans i Frankrike 1989.
Patrick Myhrman har även engagerat arkitektfirman Samark som bland annat har svarat för inre design av Turning Torso i Malmö och delar av Solvalla travbana.

Dagtid under säsong, från mitten av april till i början av oktober, kommer något att hända på banan fem dagar i veckan.
En kväll i veckan ska allmänheten ges möjlighet att köra fram till klockan tio på kvällen. Två heltidsanställda behövs för att sköta verksamheten och under säsong tillkommer säsongsarbetare. Vid STCC-tävlingar krävs upp till 50 personer för att klara
arrangemanget.

Förhoppningen är att banan i framtiden ska gå att nyttja 150 dagar om året. För att klara det görs bullermätningar regelbundet så att ljudnivån kan hållas inom miljölagens gränsvärden.
Patrick Myhrman påminner kommunen om att problemet med streetracing på allmänna vägar kan minska med en riktig motorbana i trakten.
Samarbetet med lokala företag och motorbanan blir enligt Patrick Myhrman omfattande. Restaurangen på Norrtuna slott ska köpa ekologiska varor från lokala köpmän. Dessutom vill entreprenören engagera lokala bilverkstäder, däckfirmor och bärgningsföretag.

Enligt anmälan siktar man på ett miljöcertifikat från Riksidrottsförbundet för bra miljöarbete kring banan. Bränslet till en del tävlingsbilar blir etanol och rapsolja. De flesta bilar blir dock personbilar med katalysator och godkänd besiktning från Svensk bilprovning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om