Så skönt att få ett speedwaylag igen
Bara fotboll och ishockey lockar fler åskådare till matcherna och orsaken är ganska enkel:
Den stavas världsmästaren Tony Richardsson.
Snart finns det inte en svensk som inte vet vem Tony Richardsson är, många kan inte ha missat att han blev världsmästare för fjärde gången förra lördagen på Stockholms stadion och ingen kan undgå att charmas av dalmasens sprittande humör vare sig han vunnit eller förlorat.
Därför är det så skönt att Nyköpings MS nu äntligen börjar se konturerna av ett speedwaylag igen på Svanstabanan. Att ansvariga ledare utnyttjar den dragningskraft som Tony Richardsson har och tar hjälp utifrån för att komma igång med ett serielag igen.
För tio år sedan var ju Griparna ett av Sveriges allra hetaste speedwaylag. Slogs i toppen av division 1 och var faktiskt snubblande nära att ta steget upp i högsta serien, det som idag heter elitserien. Men svensk speedway för tio år sedan var publikt och ekonomiskt långt från dagens status och publiksiffrorna på Svanstabanan räckte inte till för att hålla en dyr verksamhet igång.
När nu Griparna tar ny sats är det därför en varsam inledning vi ser, men med två mycket rutinerade ledare som regissörer. Rolf Wallin och Hans Bergentoft har varit med i Griparna hela vägen, från starten i början av 80-talet, och har sedan under 90-talet fortsatt att jobba med speedway.
Wallin är en av Sveriges mest aktade elitdomare och Bergentoft jobbade under några säsonger som svensk förbundskapten.
För Griparna är det livsviktigt att ha egna, lokalt fostrade, förare i laget. Nyköpingsförare som ger laget en identitet och med ett eget kontaktnät som kan dra åskådare utöver de redan speedwayfrälsta. Griparnas ungdomssatsning de senaste åren kan ha gett laget en ryggrad, nu är det upp till förarna själva att visa att talangen och viljan håller för en seriesatsning.
Men det är också nödvändigt med en rutinerad kraft, gärna en gammal elitförare som kan fungera som mentor och lära ut speedwaykonstens alla knep och finter till nybörjarna. Mark Keast, australiensare som flyttat till Sverige och kört elitspeedway i både Smederna och Vargarna, kan bli den perfekte pappan i laget.
Detta räcker dock inte för att få ihop ett helt speedwaylag, därför vänder Griparna sig söderut och inleder ett samarbete med Norrköpingslaget Vargarna. Där stod svensk speedways vagga på 40-talet genom legendariske ledaren Arne Varg-Far Bergströms hårda arbete, inspirerad av den engelska ligaspeedway han fick se under en affärsresa någon gång strax efter kriget.
Arne Bergström hittade motorcykelgeniet Olle Nygren i Stockholm, importerade honom till Norrköping och Varg-Olle var född, och 50-talets guldera inleddes.
Ett samarbete med Vargarna kan alltså vara fruktsamt för Griparna.
Ett farmaravtal innebär att en handfull unga förare som inte platsar i elitlaget får möjlighet att köra A-lagstävlingar för Griparna.
Ett vettigt koncept alltså, ty det gäller att smida försiktigt. Idag är svensk speedway en guldgruva, men det kan svänga snabbt den dagen Tony Richardsson lägger släpskon på hyllan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!