Bara den oblekta skuggan av fyra versaler som i åratal deklarerat Saabs existens på Arnö finns kvar. I flaggstängerna vajar den nya pigga loggan för Orio. Namnbytet markerar företagets kliv mot nya marker.
Finansmarknadsminister Peter Norman (M) är ansvarig för statens aktier i bolaget och har fått mandat att sälja. Han besökte Nyköping och Orio för första gången i går, onsdag.
– Vi är inga långsiktiga ägare av ett reservdelbolag i bilbranschen. Däremot är vårt fokus att skattebetalarna ska få så bra betalt som möjligt. Därför har vi inga planer på att sälja för tillfället. Vår bedömning är att det är bäst om bolaget får utvecklas i lugn och ro.
Värdet på SAAB Parts skrevs ner med 600 miljoner till 1,6 miljarder i Riksgälden senaste årsredovisning. Sedan dess har Nyköpingsföretaget visat både ökad försäljning och vinst i tre kvartal. Om bolaget stigit i värde och staten har något hopp om att ta igen förlusten på sikt vill Norman inte kommentera.
Orios utmaning ligger i att hitta nya intäkter när Saabunderlaget krymper. För att lyckas med det tänker ledningen veckla ut två nya ben. Reservdelar till andra bilmärken och logistiktjänster. Målet är att 80 procent av försäljningen ska komma från helt nya verksamheter år 2020.
Vilken gren är viktigast på sikt?
– Ben nummer två, att leverera reservdelar till andra bilmärken. Vi kommer att jobba brett med produkter som passar till i princip alla bilar. Logistikaffären en supportfunktion, säger styrelseordföranden Håkan Erixon.
Vad den nya strategin innebär för verksamheten i Nyköping är för tidigt att säga, men klart är att bolaget behöver ny kompetens.
– Vi kan Saab och är duktiga på logistik, men när det gäller delar till andra bilmärken behövs en kompetensväxling, säger Håkan Erixon.
Bolaget har varit den enda leverantören av Saabs reservdelar i 70 år.
– Historien sitter i väggarna och Saab kommer fortfarande att vara vårt stora varumärke utöver Orio i många år framöver, säger vd Lennart Ståhl.