Sassa, brassa, A-kassa
När Socialdemokraternas jobbrådslag i går presenterade sin rapport "Jobben först" för Ulvskogs efterträdare Ibrahim Baylan var det lätt att komma att tänka på fjolårets supporterkampanj. Det har tagit två år för rådslaget att utarbeta rapportens förslag. Förslagen går att sammanfatta betydligt fortare. Sassa, brassa, A-kassa.
Socialdemokraterna förlorade valet 2006 för att man förlorade initiativet i arbetsmarknadspolitiken till Allianspartierna. För att återta väljarnas förtroende i jakten på de nya jobben väljer rådslaget en offensiv retorik. Precis som Alliansen pratar Socialdemokraterna i dag om vikten av en fungerande arbetslinje. Så lät det inte i förra valrörelsen.
Rapporten från rådslaget visar att Socialdemokraterna i retoriken har omprövat sin syn på tjänstesektorn och småföretagen de branscher där nya arbetstillfällen kommer att växa fram när konjunkturen vänder. Jobbrådslaget lyfter på flera ställen fram betydelsen av vad man valt att kalla för "den kreativa ekonomin". Det kan vara början på en retorisk ompositionering från storskalighet till småskalighet.
Problemet för partiet är att den nya retoriken fortfarande kläs med gammal politik. I stället för att berätta när och hur Socialdemokraterna tänker sig att stimulera framväxten av fler arbetstillfällen i "den kreativa ekonomin" faller rådslaget tillbaka och fastnar i valrörelsens floskler. Arbete åt alla och högre nivåer i A-kassan är en lika motsägelsefull som orealistisk målsättning.
Nog för att anfall är bästa försvar. Men bara att reformera A-kassan beräknas att kosta drygt 19 miljarder kronor. Var pengarna ska tas ifrån och vad det innebär för den generella välfärden är inget rådslaget väljer att besvara. "Vår uppgift har inte varit att titta på pengar utan på förslag till förbättringar", kommenterar rådslagets ena ordförande Luciano Astudillo (S).
Mer förankrade i finanskrisens utmaningar än så är alltså inte jobbrådslagets förslag. Socialdemokraterna har helt enkelt inte brytt sig om finansieringen utan vill först och främst locka till sig nya fans. Det är en ganska sorglig bild över dagens supporterpolitik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!