Nyköpings kommun och Oxelösunds kommun driver det EU-finansierade projektet #jagmed. Projektet genomsyras av perspektiven jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering. Syftet är att utveckla metoder som konkret kan bidra till att fler elever klarar av gymnasiet. Under tisdagen arrangerades en överlämningskonferens på Sunlight Conference i Nyköping, där lärare för elever i årskurs 9 fick träffa gymnasieenheterna. Sammanlagt cirka 50 personer var på plats under konferensen.
– Grundskolepersonal har lämnat över information till gymnasieskolorna om till exempel vilka diagnoser eller andra unika behov som varje elev har. Blanketterna som föräldrarna tidigare har fyllt i är mallar som vi hämtat från Skolverket, säger Anna Hedeklint.
Överlämningen ägde rum omkring åtta dagar efter de flesta elevernas skolstart. Att den inte skedde innan skolan började har sina förklaringar.
– De första dagarna och veckorna är det många elever som byter program, så vi valde att vänta ett tag. Vi försöker också fånga upp de som än inte börjat gymnasiet för att erbjuda alternativa utbildningar i form av folkhögskola eller introduktionsprogram, säger Anna Hedeklint.
Som en del av projektet har Nyköpings kommun anställt två ungdomssamordnare som jobbar individuellt med stöd och handledning för de elever som har svårt att klara gymnasiet.
– De kan få hjälp med saker de inte skulle få hjälp med annars. Det kan handla om en utredning på BUP eller hjälp till kontakt med socialtjänsten, säger Anna Hedeklint.
Det är inte bara Nyköping och Oxelösund som är del i projektet – sammanlagt cirka 30 kommuner i östra Mellansverige är aktiva i projektet #jagmed.