Schlagern kostar halv miljon
Nyköpings kommun betalar en halv miljon kronor till Sveriges Television för Melodifestivalen som sänds från Rosvalla i mars 2007. Det var inte svårt att tacka ja, säger kommunalrådet Göran Forssberg.
Men Sveriges Television vill ha betalt för ett marknadsföringspaket runt evenemanget. 500^000 kronor, vilket bland annat ger annons i Expressen och Melodifestivalens egen programtidning.
Dessutom får Nyköpings kommun rätt att delta med en utställning på de andra Melodifestivalorterna, inklusive finalen i Stockholm.
I förhållande till vad Melodifestivalen ger i reklamvärde var det här billigt, säger Göran Forssberg och jämför med TV4-programmet Stadskampen som sändes från Nyköping för några år sedan.
Jag vill minnas att vi betalade 400^000 kronor för den sändningen som gav Nyköping bra reklam i flera år.
Melodifestivalen 2006 hade totalt 20 miljoner TV-tittare samt 77^000 åskådare under de fem olika konserterna.
Enligt mediabevakaren Observer gav Melodifestivalen Leksands kommun PR värd 22 miljoner kronor. För Karlskrona beräknas PR-värdet till 25 miljoner kronor. I de summorna är inte den ökade omsättningen för hotell och handel inräknad.
Melodifestivalen 2007 avgörs i fyra deltävlingar, Jönköping, Göteborg, Örnsköldsvik och Gävle. Andra chansen sänds från Nyköping 3 mars och finalen från Globen i Stockholm 10 mars.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!