Se upp för rusning när det rasas i rubrikerna

Övrigt2012-08-14 05:00

De säljer som smör trots att de är livsfarliga, de finns i våra hus, bilar och sommarstugor. Gårdagens katastrofrubriker verkade handla om knark eller skadedjur. Men boven i dramat var kemikalier när Svenska Dagbladet varnade för parabener i smink och Ekot för diklofenak i värktabletter. Trots information till konsumenterna köper vi allt mer farliga produkter, fick vi reda på.
Rapporteringen har varit densamma när det varnats för bisfenol i konserver, akrylamid i stekt potatis och aspartam i sötningsmedel. Fokus ligger på extrema ökningar av det som påstås vara livsfarligt. Varför och hur pass farligt framgår ofta mindre tydligt, med tillägget att forskarkåren är oenig. I somras redogjorde Svenska Dagbladet för att bisfenolhalten i urinen kan öka med 4 000 procent hos den som äter konserver. Några veckor senare konstaterade Ica, Coop och Axfood att de sålde precis lika mycket burkmat som innan granskningen.
Medieforskning visar att vi inte bryr oss om konsumentlarm. Procentsatserna är svåra att förstå sig på, argumenten är ofta vaga och ”problemen drabbar inte
mig”-uppfattningen är tre orsaker.
Medierna ska självklart få sätta vilka rubriker de vill och information till konsumenterna är bra. Forskarna är uppbackade av lobbyister som gör sitt yttersta för att få publicitet. Konsekvensen blir att kraven på konsumenterna ökar, det enda sättet att få säker information är att läsa forskarnas rapporter på fikonspråk.
För att vi ska skyddas mot de farliga ämnena måste de därför förbjudas av lagstiftarna. De flesta kemiprodukter i Sverige importeras så det räcker inte med nationella lagar. Inom EU förbjuds kemikalier genom den så kallade Reach-förordningen. Substanser i kvitton och barnmatsburkar kan låta som småsaker, men forskning visar att de kan framkalla cancer och påverka våra hormoner negativt.
Som en konsekvens av Svenska Dagbladets konservburkslarm krävde de rödgröna i riksdagen att all bisfenol skulle förbjudas och EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP) lämnade in en förfrågan till EU-kommissionen.
Att reagera på skräckrubriker är ett populistiskt försök att vinna opinionens sympatier. Nya förbud måste bygga på gedigna forskningsresultat, även om det kan ta tid. För mycket förbud och pekpinnar har aldrig gynnat förtroendet för de folkvalda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om