Segelflyg - action på hög nivå
Christopher Martinsson vet varför fåglarna sjunger. Han är en av många ungdomar och äldre som segelflyger på Vängsö. Hittills har han fått ihop 180 timmar i luften och han vet precis hur man får den bästa adrenalinkicken.
I dag är Christopher 21 år. Denne Nyköpingskille började flyga när han var 15, även om han inte fick kvittera ut certifikatet förrän han fyllt 16. Det har blivit 180 timmar i luften vid det här laget.
I segelflygplan, vill säga. Han har börjat skola för motorflygcertifikatet också. I gymnasiet pluggade han maskinteknik på Gripen. Siktet är inställt på en yrkeskarriär i luften. Då är segelflyget en bra inkörsport. Men man måste inte "gå vidare" till något med motor på. Sporten klarar sig bra på egna vingar. På Vängsö finns de flesta yrken representerade.
Tjusningen?
Många jämfört med segling. Det är du, ditt redskap och naturen _ i segelflygarens fall uppvindarna. Hur bra du klarar dig beror på din skicklighet att utnyttja dem.
Christopher talar om friheten där uppe. Det finns de som flugit både 75 och 100 mil i sina motorlösa apparater. Själv har han bara börjat nosa på "sträckflygning". Några 15-milabanor har det blivit hittills.
När SN besöker Vängsö har han just varit till Eskilstuna och hämtat "pippin" _ ett vandringspris som klubbarna tävlar om att röva från varandra. Men till Eskilstuna är det bara fem mil. Det är inte mycket att skryta med i ett modernt segelflygplan som glider närmare fyra mil från 1^000 meters höjd, tycker Christopher.
Bäst hittills var när han gick grundkursen i avancerad flygning. Han får numera utföra loopingar och lite andra manövrer i det "positiva programmet" _ det där G-krafterna pressar ner honom i sitsen. Det negativa programmet (där krafterna skulle slunga ut honom genom huven om han inte satt fastspänd) får han vänta med till vidare.
Det är nåt visst med G-krafter. När kroppen väger bly och omvärlden skiftar från färg till svart-vitt. (Drar man tillräckligt hårt i spaken försvinner den helt, men det är inte att rekommendera. De flesta segelflygplan är inte byggda för det).
Bästa adrenalinkicken?
_ Det var under avakursen. När man blåser fram bland molnen i 250 kilometer i timmen, då känns det att det går undan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!