Seglarvecka inleddes med fräck tjuvstart

Med en smäll startade i går skärgårdskryssarveckan på allvar. Det höga startskottet signalerade att SM för A22:or var i gång och ett tjugotal båtar trängde sig fram för att få en så bra start som möjligt.

Övrigt2006-07-06 22:48
Först låg de där så stilla vid Brokens stora brygga. Längst ut kom skärgårdstrettiorna (SK30:or), sedan tjugotvåorna (A22:or) och mitt-i-mot de mer udda båtarna, som grandiosa skärgårdsnittiofemman La Morena. Nästan alla fridfulla skapelser, i skinande mahogny och med personliga former och detaljer.
Det finns en stark träbåts-tradition här i Nyköping. Så på så sätt är det egentligen inte konstigt att det kommer så många vackra båtar hit och är med under veckan, säger Torbjörn Karreskog, Nyköpings Segelsällskaps klubbmästare och mediaansvarige.
Nyköpings Segelsällskaps (NYSS) klubbholme Broken är centrum för hela veckan, som började i tisdags. Det var dock först i går som allvaret tog vid. Då startade SM för A22 och RM för SK30.

Ett dovt tut ljuder. Båtarna har så sakteliga började glida ut från bryggan och mot startområdet. Tutet signalerar att det snart är dags för start och båtarna börjar gröta i hop sig på en allt mindre yta. När det kommer till segling är det inga stillastående starter som gäller.
Det är jätteviktigt att ligga precis vid startlinjen när racet drar i gång. Om man till exempel kommer 45 sekunder för sent är det racet kört, man ligger redan för långt efter.
En tjuvstart är lika med döden.
Ja, då är man tvungen att vända om helt och då är det kört sedan länge.
Och det märktes att tävlingsnerverna var på helspänn i går. Det var nämligen flera som tjuvstartade, till och med så många att starten fick tas om helt för tjugotvåorna.
För många båtar tjuvade, så arrangörerna kunde inte identifiera vem eller vilka det var, säger skärgårdskryssarentusiasten Olle Larsson.
Det ligger mycket taktik bakom just starten och på grund av de väjningsregler som finns är det stundtals ett rävspel, säger Torbjörn Karreskog.

Vid andra försöket kommer båtarna i väg. Somliga väljer att hålla långt till vänster vid startlinjen, andra till höger. Alla ligger i princip parallellt och kryssar fram nästan synkroniserat.
Vart man väljer att lägga sig är lite av en bedömningsfråga. Den här gången verkar de som höll till vänster kommit bäst till, eftersom de fick vinden med sig precis vid starten, säger Olle Larsson, som egentligen skulle seglat en båt men var tvungen att avstå på grund av skada.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!