Möjligheten att köpa en biljett i SJ:s app efter tågets avgång infördes under hösten 2015. Enligt SJ är det dock en funktion som få resenärer (0,2 procent) använder sig av och därför tar företaget bort den möjligheten från och med 1 november.
Det betyder att alla resenärer måste ha en giltig biljett innan de kliver på sin avgång.
– Idag köper 86 procent av våra resenärer sin biljett via SJ.se, SJ:s app eller i någon av våra biljettautomater. I och med att vi numera erbjuder betalning via Swish, har vi ökat resenärernas möjlighet till snabba köp av biljett innan man kliver ombord, säger Thomas Silbersky, marknads- och försäljningsdirektör på SJ, i ett pressmeddelande.
För den som inte har möjlighet att köpa biljett via tågbolagets hemsida eller app kvarstår möjligheten att köpa sin biljett via SJ:s kundservice.
Sedan december 2015 säljs inga biljetter ombord på SJ:s tåg. Den resenär som saknar giltig biljett blir skyldig att betala en avgift på 1 200 kronor.