Det är den sista uppgiften som de gör i NO-ämnena. I början av terminen jobbade eleverna bland annat med densitet och hur mycket saker kan bära innan det sjunker. Då gjorde de små flottar i frigolit – nu ska de använda samma ritningar till att göra varsin stor flotte.
‒De kommer att bygga dem på plats. De har fått hjälp med research men de ska bygga dem själv med mjölkkartonger och silvertejp, säger Johanna Paaso som undervisar eleverna.
Den 31 maj ska flottarna sjösättas. Då blir det också en tävling mellan klass A och C. Den ena tävlingsdelen är, förutom att flotten ska flyta, att två elever ska paddla tio meter ut och sedan tillbaka. Den andra delen är att så många elever som möjligt ska få plats på flotten utan att den sjunker.
‒Jag försöker jobba så att eleverna ser teorin i praktiken. Det kan vara svårt att se hur saker funkar på riktigt om man bara läser eller gör labbar, säger Johanna.
Förutom NO och matematik är också samhällskunskap ett inslag i skapandet. När projektet är färdigt kommer flottarna att återvinnas och eleverna har jobbat hårt med stort engagemang hela terminen.
‒Jag har gjort liknande saker tidigare men inte i den här skalan. Det här är den största sjösättningen hittills, säger Johanna Paaso.
Att jobba praktiskt verkar falla eleverna i smaken. På frågan om de tycker att projektet varit roligt kommer ett unisont "ja!" tillbaka.