SJ:s billiga resor blev dyrare

Från en dag till nästa höjde SJ biljettpriset med mer än 60 procent. Det blev verkligheten för Sofia Björnberg som flera gånger i veckan pendlar till och från Norrköping. Höjningen motsvarar ungefär 200 kronor i veckan mycket pengar om man är studerande.

Övrigt2004-02-20 00:14
Mina resor brukade kosta 39 kronor enkel resa, nu kostar de 62 kronor. Jag tycker inte det är schysst att höja såpass mycket, säger Sofia Björnberg som är ordentligt arg.
Det var i måndags som hon upptäckte att SJ:s nylanserade sänkta priser i Mälardalen slog åt helt motsatt håll för hennes del.
Hon liksom många andra Norrköpingsresenärer använder TiM-kortet och det var flera upprörda röster som hördes på stationen den morgonen när summan som drogs från kortet var större än förväntat.

De nya biljettpriser som började gälla den 14 februari innebär generellt en prissänkning med tio procent på vissa sträckor.
Men sträckan Nyköping-Norrköping ingår inte.
Vi har tittat efter marknadsanpassade priser och jämfört våra priser med bussar och andra konkurrerande transportmedel, därför har priset höjts på den sträckan, säger Pernilla Melander, presschef på SJ.

Hon hänvisar till de billigare biljetter som går att komma över när det är lågtrafik, det vill säga mellan klockan 10-14 och efter klockan 19 på vardagar, förutom fredagar då det gäller fram till klockan 12. Priset för en enkel biljett under dessa tider är 38 kronor till Norrköping.
Det är inga tider som passar mig. Jag börjar oftast klockan åtta och slutar vid 15-tiden. Jag kan ju inte sitta i Norrköping och vänta flera timmar på att få en billigare biljett, säger Sofia Björnberg.

Hittills har hennes pendlingskostnad varit 900 kronor i månaden, men om hon tvingas köpa ett månadskort i stället blir den cirka 1300 kronor. Det är för mycket, resonerar hon.
Som student har man inte mycket pengar, man räknar på varje krona. Jag kommer att börja åka bil, men det är synd eftersom det är säkrare med tåg och jag använder tiden på tåget till att plugga. Jag tror SJ tappar resenärer på grund av detta.
Enligt Pernilla Melander ska de nya priserna utvärderas så småningom, men nu är det inte aktuellt med några ytterligare prissänkningar.
Resenärer som vill klaga kan vända sig till kundtjänst i första hand, via meil, telefon eller brev, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om