SJ:s nedskärningar påverkar Nyköping
SJ:s planer på att säga upp 700 anställda och effektivisera verksamheten kommer att påverka tågtrafiken på Nyköpingsbanan från och med första januari nästa år.
En del i SJ:s effektivisering av verksamheten innebär att personalen ombord på tågen i större utsträckning ska anpassas till antalet kunder och vilken typ av trafik det handlar om. Lokal- och regionaltågen ska köras med minimal bemanning, medan fjärrtågen, där kraven på ombordservice är större, får en något större bemanning, förklarar Mats Wilhelmsson, direktör för SJ:s regionaltrafik.
Personalbehovet hos SJ beräknas också bli mindre genom en bättre anpassning av trafikutbudet till kundernas efterfrågan, och genom ett effektivare arbetssätt bland personalen ombord på tågen.
Vi ska bli bättre på att anpassa utbudet efter när folk vill resa. Under helger och sommaren blir det färre avgångar, medan trafiken under vardagar inte ska beröras, säger Mats Wilhelmsson.
För att effektivisera verksamheten vill SJ även lägga ner sex av 25 stationeringsorter för tågpersonal. På fem av de kvarvarande stationeringsorterna innebär det ökat personalbehov, på de övriga vill SJ säga upp personal. I Sörmland är Eskilstuna den enda ort där SJ har personal stationerad. Där beräknas personalbehovet öka med cirka 15 tjänster.
I Östergötland drar SJ däremot ner på tågpersonalen. I Norrköping och Mjölby sägs all tågpersonal upp och Linköping blir enda kvarvarande stationeringsort. Av en tågpersonalstyrka på 170 anställda i Östergötland vill SJ säga upp 60.
I Mälardalsregionen planerar SJ att koncentrera stationeringen av tågpersonal till Eskilstuna, Uppsala, Västerås, Hallsberg och Stockholm.
Vi tror inte att de här förändringarna går att genomföra utan drastiskt försämrad service och arbetsmiljö. Både Arbetsmiljöverket och Räddningsverket är kritiska till SJ:s nedskärningsplaner, säger Rolf Sjöstrand, ledamot i styrelsen för SEKO SJ, Facket för Service och Kommunikation.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!