Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har utfört en tillsyn av hemtjänsten i Trosa kommun efter en enskild händelse. I januari 2018 anmälde anhöriga hemtjänsten i Trosa kommun. Anhöriga påpekade att hemtjänsten inte reagerat och vidtagit åtgärder trots att pappan var i mycket dåligt skick i hem i Vagnhärad. Enligt IVO-anmälan kom en anhörig in i mannens lägenhet cirka en timme efter att hemtjänsten varit på plats. Pappan satt då okontaktbar i soffan på flera lager överdragsskydd i sin avföring. Det fanns även urin på samtliga golv.
"Han sitter framåtlutad i soffan med sin panna lutad mot golvet och är helt borta och inte kontaktbar. När vi plockar bort skydden så är det flera skydd ovanpå varandra med avföring. Han sitter på ett gammalt lakan med avföring och vi hittar avföring på soffan. Det ramlar ut mediciner ur lakanet och skydden som han inte lyckats svälja".
På akuten konstateras att pappan har lunginflammation och är uttorkad, vilket lett till akut njursvikt och att läget är kritiskt.
"Ansvarig läkare på lasarettet förklarade att han var väldigt nära att dö. Han var väldigt dålig och det var på håret att han överlevde detta", skriver anhöriga och tillägger att pappan i dag har repat sig.
I ett beslut konstaterar IVO flera brister. Den sociala dokumentationen i genomförandet följer inte gällande lagstiftning. Ansvaret for medicinska bedömningar hade vid tillfället överlämnats till hemtjänstpersonalen, vilket var felaktigt. Inte heller gjordes uppföljningar av sjuksköterskorna. IVO kräver även att vård- och omsorgsnämnden arbetar med egenkontroller och ansvarar för att de genomförs. Det ska även finnas rutiner för samverkan. IVO kommer i nuläget inte vidta ytterligare åtgärder men kan komma att följa upp beslutet.
Fredrik Yllman är vård- och omsorgschef i Trosa kommun. Han vill inte uttala sig om det enskilda fallet.
– Vad gäller den sociala dokumentationen borde vi haft en aktuell genomförandeplan. Den borde ha uppdaterats tidigare.
Varför reagerade och agerade inte hemtjänsten?
– De slog larm till sjuksköterska, men någonstans blev det en kommunikationsmiss. Men det ska bli tydligare och hemtjänstpersonalen ska kontakta sjuksköterska i ett tidigt skede. Det är sjuksköterskan som ska göra den medicinska bedömningen, säger Fredrik Yllman som beklagar händelsen.
– Varje gång det kommer en anmälan från anhöriga eller brukare tar vi på det så stort allvar som möjligt och gör vad vi kan för att förhindra att det händer igen.