Skanska betalar järnväg till Skavsta
Byggjätten Skanska vill satsa minst 150 miljoner på en järnvägsanslutning till Skavsta flygplats. Redan 2008 ska järnvägen kunna stå klar. Målet är att tågen mellan Skavsta och Stockholm ska avgå varje halvtimma.
Vi har heller inte gjort någon detaljerad kostnadsanalys utan har erbjudit en finansiell lösning, säger Rolf Karlsson, distriktschef i Nyköping för Skanska Sverige AB Stockholm Syd.
Skanska är en stor fastighetsägare på Skavstaområdet och vill att flygplatsen utvecklas ytterligare.
Även om det i första skedet handlar om finansiering är Skanska även intresserat av själva järnvägsbygget.
Det finns järnvägskompetens inom Skanska, just nu bygger vi en järnväg vid Husum i Ångermanland, säger Rolf Karlsson.
Skavstabanan är tänkt att anslutas från TGOJ-järnvägen i höjd med Ösvreta gård, strax söder om Larslund.
Den totala längden är uppskattad till tre kilometer och ska kunna vara färdigbyggd redan 2008.
Det är kort tid och det handlar om mycket planering runt ett järnvägsbygge. Men vi kan klara av att bygga järnvägen under den tiden, säger Rolf Karlsson.
Även kommunalrådet Göran Forssberg i Nyköpings kommun tror det är realistiskt att järnvägen står klar redan 2008.
Ja, om allt går som på räls. Men det är också oerhört viktigt att det här bygget inte får uppfattas som en störning för Banverkets arbete med Ostlänken, säger Göran Forssberg.
De närmare 100 miljoner kronor som öronmärks för tillväxtsatsningar de närmaste åren ska inte gå till Skavstabanan. Nyköpings kommun tänker inte vara med och finansiera järnvägsbygget.
I stället för att stat eller kommun står för investeringen bygger och finansierar Skanska järnvägen. Tågtrafiken sköts av en operatör, exempelvis SJ, som betalar 20 kronor per passagerare till Skanska.
Men samhället måste garantera Skanska att intäkterna blir så stora som planerats, säger Kenneth Dahlqvist, exploateringschef i Nyköpings kommun.
Det krävs en passagerarutveckling på upp till fem miljoner årspassagerare år 2015 för järnvägen ska bli lönsam under en 20-årsperiod. Den utvecklingen räknar både Ryanair och Luftfartsverket med.
Efter 25 år säljer Skanska järnvägen till Nyköpings kommun eller statliga Banverket för cirka 75 miljoner kronor.
Då ska ungefär halva investeringen vara återbetald, säger Kenneth Dahlqvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!