Skarp JO-kritik mot Gnesta kommun
Fyra år för att avsluta ett avloppsärende och ett år för att skicka iväg ett överklagande. JO riktar skarp kritik till miljö- och byggnämnden i Gnesta för sitt långsamma arbete.
Det ena fallet gäller avloppet i en fritidsfastighet i Norrtuna. Sommaren 1997 fick miljöenheten klagomål på BTD-avloppet (bad/tvätt/dusch) som gick ut i ett dike.
I mars 2001 beslutade nämnden att det inte fanns anledning att förelägga fastighetsägaren eftersom avloppet inte utgjorde någon olägenhet för andra. JO är kritisk till att det tog nästan fyra år att komma med ett beslut. Nämnden försvarar sig med att det är komplicerat att anlägga ett gemensamt avlopp för flera fastigheter.
Under planeringsarbetet ändrades dessutom lagstiftningen så att den planerade lösningen inte blev godkänd. Hela ärendet var tillbaka vid utgångspunkten.
Ett ärende ska hanteras så snabbt som möjligt, vilket miljö- och byggnämnden anser att de gjort.
JO bedömer att ärendet till viss del drevs framåt av anmälaren. Och även om gemensamma avlopp är komplicerade är det inte godtagbart att det tar så lång tid.
Nämnden kan inte undgå kritik för sin bristande förmåga att föra ärendet framåt. Sammantaget är jag kritisk till nämndens handläggning, skriver Nils-Olof Berggren i sin bedömning.
Det andra ärendet gäller ett överklagande som aldrig skickades vidare till länsstyrelsen. Beslutet gällde en restaurangs ansökan att få spela musik senare på kvällarna. Nämnden avslog ägarens ansökan varpå ägaren överklagade.
Enligt förvaltningslagen ska ett överklagande skickas vidare inom en vecka. JO påpekar att nämnden avslog ansökan i maj 2000 och först i augusti samma år beslutade nämnden att lämna överklagandet vidare.
Jag ser allvarligt på detta och framför allt på att överklagandet därefter kom bort i hanteringen och, som det tycks, av en slump återfanns ett år senare, skriver Nils-Olof Berggren.
Nämnden anger att misstaget berodde på att två nämnder slogs ihop under sommaren 2000. Detta gjorde att rutinerna inte fungerade ordentligt under en övergångsperiod.
I augusti 2001 ringde en av restaurangens grannar till miljöenheten och frågade vilka tider det fick spelas musik. Först då upptäcktes misstaget.
Kommunen ser allvarligt på det som hänt och har sett över rutinerna för att det inte ska kunna hända igen.
Mona Staflin
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!