Skatten ett sätt för flyget att ta ansvar för miljön
Den omstridda skatten på flygresor ska införas av miljöskäl. Den är ett led i den gröna skatteväxling som beslutats av riksdagen. Skatten höjs på miljöfarlig verksamhet, och sänks på arbete.
Han berättar att skatteväxlingen är på 3,6 miljarder kronor. De höjda miljöskatterna, varav den ännu inte beslutade flygskatten är en, har redan använts till att höja det allmänna grundavdraget. Om flygskatten blir verklighet beräknas den ge 1,1 miljarder kronor per år.
Många har kritiserat skatten för att den slår orättvist mot lågprisflyget, eftersom den läggs på med samma summa oavsett vad biljetten kostat.
Miljöbelastningen är lika för alla, den har inte med att göra vad man betalt för biljetten, säger Sten Olsson.
Flera andra länder har miljöskatt på flygresor. Men på många håll anses den inte ändamålsenlig. Danmark håller på att avveckla den. Inom EU utreds att i stället beskatta miljöpåverkan från flyget genom systemet för handel med utsläppsrätter.
Varför väljer Sverige att införa skatten i stället?
Det pågår en utredning om handeln med utsläppsrätter, men med dagens regelverk kan det bli aktuellt först kring 2013. Regeringen och riksdagen har inte uteslutit framtida skatteuttag på annat sätt, säger Sten Olsson.
Om skatten införs kommer den bara att avse flygresor med passagerare. Fraktflyget lämnas därhän, likaså militärt flyg och passagagerartrafik till och från EU:s stödområden.
Är inte alla flygtransporter miljöpåverkande?
Man har tittat på hur skatten konstruerats i andra EU-länder. Det utesluter inte andra lösningar i takt med att EU-
reglerna förändras, säger Sten Olsson.
Han tror inte att skatten kommer drabba turistnäringen.
Nej, den positiva utvecklingen inom turistnäringen kommer att fortsätta. Det här är trots allt bara en marginell belastning på en växande sektor, säger Sten Olsson.
Wilhelm Hamilton, marknadschef för Norden på Ryanair, tycker att hans uttalande är upprörande.
Det var det dummaste jag hört! Vi är det företag i Sverige som har störst antal inkommande turister. Vi har dragit in trafik från Västerås och Malmö, och den reduceringen medför en minskning av turistomsättningen med 241 miljoner kronor per år, säger han.
Han menar att flygskatten hotar jobb i Sverige.
Nutek har utrett påverkan på arbetstillfällen, och kommit fram till att 280 heltidsjobb försvinner. Att säga att skatten inte påverkar turismen visar att han inte har den blekaste aning om vad han pratar om, säger Wilhelm Hamilton.
Dot Gade Kulovuori, vd på Skavsta flygplats, håller med.
Sådant här får påverkan på turistnäringen, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!