Skavsta flygplats kan bli tyskägd

Skavsta flygplats i Nyköping kan bli tyskägd. När den tyska byggkoncernen Hochtief meddelade att man förbereder ett bud på Skavstas ägare, TBI, steg den engelska koncernens aktier på Londonbörsen med 17,1 procent. Räknat på måndagens aktiekurs är TBI:s aktier värda drygt fem miljarder kronor.

Övrigt2003-12-08 22:59
TBI, som äger Skavsta flygplats sedan juli 1998, är en av världens största ägare och förvaltare av flygplatser.
Hochtief är Tysklands största byggkoncern, med ett stort antal dotterbolag i bygg- och fastighetsbranschen runt om i världen. Hochtief har också börjat bygga upp ett flygplatsbolag, som i dagsläget har ägarintressen i fyra flygplatser i Tyskland, Grekland och Australien.
Enbart Hochtiefs besked att koncernen överväger att lägga ett bud på TBI gav TBI-aktien en kraftig knuff uppåt på Londonbörsen. Hochtief meddelade också att man ännu inte haft någon kontakt med TBI beträffande ett bud på den engelska koncernen.

I ett pressmeddelande säger Hochtief att koncernen vid ett eventuellt bud enbart kommer att erbjuda kontanter för TBI:s aktier, vilket med tanke på TBI:s totala börsvärde vittnar om den tyska koncernens starka finansiella muskler. Om Hochtief skulle komma att ta över TBI platsar en sådan affär som en av de största inom Europas privata näringsliv under 2004.

På Skavsta flygplats är nyheten om ett eventuellt ägarskifte inte något som oroar, konstaterar Dot Gade Kulovuori, vd för flygplatsen.
Det här är ju en affär som möjligen kan bli av, inget bud har lagts ännu, så tills vidare är det bara business as usual här på Skavsta, säger hon.
Även om en intresserad köpare lägger ett bud på TBI är det ändå en lång process som ska klaffa innan ett köp är klart, fortsätter Dot Gade Kulovuori, och refererar till ett liknande läge för drygt två år sedan.

Då, under sommaren och tidiga hösten 2001, hade den franska byggkoncernen Vinci långt gångna planer på att försöka köpa TBI. Ett bud hade lagts och förhandlingar hade pågått i trefyra månader när terrorattackerna i USA den 11 september radikalt ändrade förutsättningarna för övertagandet och hela flygbranschen.
Flygresandet sjönk dramatiskt efter den 11 september och Vinci drog ganska snabbt tillbaka sitt bud.

Vinci äger sedan tidigare 14 procent av aktierna i TBI. Till nyhetsbyrån Reuters säger Vinci att man kan tänka sig att sälja aktieinnehavet i TBI om man får ett bra bud.
Tycker däremot Vinci att ett eventuellt bud inte är bra kan den franska koncernen i stället välja att lägga ett eget motbud på TBI, menar ledande börsanalytiker i London.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!