Skriftliga rutiner efterlyses

Revisionsbyrån Pwc har tittar närmare på kommunens hantering av bemanning och vikariehantering vid sjukfrånvaro i organisationen.

Foto:

Övrigt2017-05-11 11:00

Revisionsbyrån Pwc har uppdrag av kommunen bland annat granskat bemanningen vid sjukfrånvaro i kommunstyrelsen, barn- och utbildningsnämnden och vuxen- och omsorgsnämnden.

Den samlade bedömningen är att just den biten fungerar men när det gäller kompetensförsörjning så saknas ett fastställt planeringsunderlag både i nämnder och på kommunövergripande nivå.

– Vi rekommenderar att ett fortsatt arbete sker med kartläggning av kompetensbehov och rekommenderar att detta omsätts i mål och strategier, skriver revisorerna.

Det vill säga att kommunen har en personalpolitik som fungerar och gör kommunen till en attraktiv arbetsgivare, bland annat genom kompetent personal, utökat friskvårdsbidrag och att man kan erbjuda önskad sysselsättningsgrad.

Revisorerna har även tagit del av intervjuer som gjorts med medarbetare samt chefer och där framgår att det saknas skriftliga rutiner för vikariehanteringen. För att lösa bemanningsfrågor har varje enhet i stället arbetat flexibelt och försökt täcka upp vid sjukdom genom att flytta om redan befintlig personal.

För att få en ordentlig vikariehantering krävs skriftliga rutiner, hävdar revisorerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!