SL ersätter försenad tågpendel med taxi

Pendlare med tåg från Gnesta kan beställa taxi när tåget inte håller tiden. SL ersätter kostnaden om förseningen riskerar att bli i över 20 minuter lång. Något som få resenärer utnyttjar.

Övrigt2004-04-16 23:27
Varje morgon är perrongen på Gnesta pendeltågstation full med människor på väg till arbete eller skola. Närmare 1 500 tågpendlare reser varje dag till och från Gnesta. De flesta av dem har vid flera tillfällen upplevt frustration över att tåget ännu en gång är försenat. Kanske riskerar man att missa ett viktigt möte eller en tentamen. Möjligen blir stressen tyngre av att på kortare tid försöka hinna med allt som ska göras under dagen. Faktum är att resenären själv har möjlighet att påverka sin situation. Stockholms lokaltrafik, SL, har en resegaranti för sina kunder.
Det är resenären som avgör om han eller hon blir för sen. Resegarantin ska vara en hjälp. SL förmedlar mängder med resor dagligen och i stora system uppstår fel, det är ofrånkomligt, säger presschef Maria Adolfson vid SL.

Om en resenär riskerar att bli mer än 20 minuter försenad har denne möjlighet att ta taxi. Spar kvittot, SL ersätter för upp till 400 kronor. Resenären får nämligen inte åka längre än till närmaste plats där trafiken fungerar.
Enligt SL är det mellan sex och elva personer i månaden som begär ersättning för att Gnestapendeln inte går enligt tidtabellen. Om taxin blir dyrare än 400 kronor gör SL:s kundtjänst en bedömning från fall till fall. Det ska med andra ord vara godkänt för Gnestapendlarna att åtminstone åka till Södertälje.
Är det fel på Gnestapendeln går det bra att ta taxi till Södertälje och hoppa på pendeln där. Ofta är det resenärerna i ytterorterna som beviljas högre ersättningar än 400 kronor, säger Maria Adolfson.
Som resenär är det inte alltid lätt att veta var närmaste fungerande hållplats finns. Men SL anser sig vara en förlåtande organisation.
Har man giltiga skäl att åka taxi ska man bli ersatt, SL är flexibel med resegarantin. Vi kontrollerar bara att det verkligen var en försening vid tidpunkten.
Det räcker alltså att det finns skäl att misstänka att förseningen blir längre än 20 minuter. Som pendlare behöver man inte vänta i 20 minuter innan man tar taxin, resegarantin är till för att resenären ska slippa komma sent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om