Slipsnissarnas räddare
Hejsan, hejsan! Jag var ju tvungen att sätta på mig en slips innan, utropar Hans, och tar glatt emot vid det massiva träbordet inne bland de små kartongerna.
Hans Franzén är marknadsföringskonsult i botten, men det ligger närmare till hands att titulera honom som uppfinnare.
På väggen bakom hans skrivbord hänger en imponerande samling patentbevis och Hans berättar att det blivit en del riktigt lyckade uppfinningar genom åren.
Förklaringen till att slipsen åkte på inför mitt besök är den senaste i raden med lyckade uppfinningar.
I slutet av åttiotalet reste jag väldigt mycket i mitt jobb. Det blev många goda middagar och tyvärr ofta förargliga stänk på mina slipsar.
Han berättar om ett gammalt beprövat rengöringsknep som använts i eviga tider av slipsbärare.
Det var ganska krångligt och då kom jag på den här idén med en enkel våtservett, säger han och visar mig innehållet i de små askarna.
Efter ett par års klurande bestämde han sig för att satsa på sin idé. Det verkar ha varit helt rätt beslut. I dag finns hans askar att köpa på exklusiva varuhus, som Harrods i England och NK i Stockholm.
På Selfridges varuhus på Oxford Street i London säljer de 200 askar om dagen!
Vi talar en del om hur livet som uppfinnare kan vara.
Hur lyckas man egentligen med en uppfinning?
För det första måste man tro väldigt starkt på sin idé, samtidigt som man måste inse att den kanske inte håller.
Det låter lite paradoxalt, men Hans förklarar att det egentligen bygger på att man vågar testa sina idéer på folk runt omkring sig.
Det gäller att ha is i magen, det är väldigt sällan någon stjäl ens idé, säger han.
Man måste också vara beredd att jobba stenhårt, det tar tid att bygga upp ett varumärke och man måste hela tiden se till att vinna nya marknader.
Fritid hör till ovanligheten för denna kreativa uppfinnare. Men han berättar om några skojiga sammankomster han brukar gå på.
Vi är några stycken som har startat Slipsakademien. Vi träffas ett par gånger om året, käkar och dricker gott och ser till att spilla mycket på våra slipsar, skrattar han.
Ett utmärkt tillfälle för en vardagsuppfinnare att testa sina nya idéer. Man förstår att det antagligen inte är helt fel att kombinera uppfinneriet med de gamla marknadsföringskunskaperna.
En lyckosam mix som gör att han lyckas lägga slipsnissarna för sina fötter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!