Slopat Gnestatillägg blir dyrt för glesbygd
Ledande politiska krafter i Gnesta vill med skattepengar subventionera tågpendelresorna. Gnestatillägget skulle därmed slopas. Det tjänar centralortsborna på. För resten av kommuninvånarna kan det bli mycket dyrare.
Om Gnestatillägget slopas måste kommunen ersätta SL för de minskade intäkterna. Beräkningar har visat att det skulle kosta skattebetalarna på orten 2,5 miljoner kronor.
För den summan får man drygt två kommunala musikskolor. Gnestas räddningstjänst skulle kunna anställa en räddningschef, återgå till sju man i utryckningsstyrkan och dessutom förbättra sin utrustning.
Nu höjer dock SL priset på 30-dagarskortet från 1 mars till 600 kronor. Det kan halvera Gnesta kommuns subventionskostnader.
Under måndagens fullmäktigesammanträde stod frågan om priset på pendeln högt på dagordningen. Vänsterblocket med kommunalrådet Gert Nilsson (s) i spetsen, vill tillsammans med miljöpartiet ta bort Gnestatillägget på 200 kronor.
I paketet ingår även att slopa de cirka 15 kronor extra det från 1 mars kostar att resa med kupong.
De nya billigare Gnestapriserna var enligt förslaget tänkt att gälla från 1 mars nästa år. Alltså samtidigt med SL:s egna prishöjningar.
Nu blev förslaget inte antaget under måndagen. En minoritet i fullmäktige lyckades fördröja processen genom att driva igenom en återremiss.
Vi vet ännu inte vad en subventionering innebär för kommuninvånare som bor utanför tätorten. Förslaget bör arbetas fram grundligt och inte hastas igenom, säger oppositionsråd Henric Sörblad (m).
En subventionering kan göra boende i Björnlunda, Stjärnhov, Laxne och i övrig glesbygd till dubbla förlorare.
I dag finns nämligen en fördel för den som köper det 700 kronor dyra 30-kortet till Gnesta. Med det ingår fria bussresor med Länstrafiken inom Gnesta kommun. Om 30-kortet får samma pris till Gnesta, kan det mycket väl innebära att de fria bussresorna går förlorade.
Det är ännu inte klart hur det blir, det är något vi måste pröva, säger Gert Nilsson.
Ett gemensamt 30-kort innebär också att alla SL-resenärer plötsligt kan nyttja Gnestabussarna. Extra belastning från över en miljon möjliga Stockholmsresenärer vill inte Länstrafiken som kör bussarna ha.
Det har diskuterats hur den saken kan lösas. Om pendelkortet ska gälla även på bussarna får kommunen betala för alla extra resenärer, säger områdeschef Göran Gullbrand vid Länstrafiken i Sörmland.
I annat fall betyder det att pendlare som måste ta bussen in till tåget, även måste köpa busskort. För dessa blir återgången till SL-taxa mycket dyrare. De kommer först att få betala subventioneringen via skattsedeln. Dessutom tillkommer cirka 400 kronor extra för eget pendlande.
En sådan lösning vill kommunen undvika. En alternativ väg ut ur labyrinten är att låta den som vill åka buss, betala ett mindre tillägg. Oklart dock hur mycket det tillägget kommer att kosta.
John Henzlert
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!