Turismen är en miljardindustri på frammarsch och 2014 omsatte svensk besöksnäring 269 miljarder.
Det ger kommunerna klirr i skattekassan och skapar arbetstillfällen, inte minst för unga och invandrare. För att skapa attraktionskraft är A och O att förena besöksmål till lockande destinationer. Det kräver gemensamma mål och samarbete på många plan.
– Många kommuner har en turismstrategi, men den får inte ligga vid sidan av all annan verksamhet. Det krävs en snabb myndighetsutövning och samarbete mellan förvaltningarna, förklarar Katrien Vanhaverbeke från Arena för Tillväxt.
Branschorganisationerna Arena för Tillväxt, Svensk Turism, Svensk handel, Visita och Visit Sweden är på Sverigeturné och under hösten besöks 15 län för att lyfta besöksnäringens möjligheter.
Thomas Laurell arbetar med politik och strategier inom Visita och konstaterar att turismen gått från trivselnäring till basnäring de senaste tio åren. Framtidsprognosen är mycket god.
– Sverige är ett exotiskt land med enastående natur och matkultur i världsklass. Hela samhället har allt att vinna på en utvecklad besöksnäring i form av ökade skatteintäkter och bofasta i glesbygden.
Sörmlands 400 slott och herresäten har STUA, Sörmlands turismutveckling AB, tagit fasta på i sitt arbete med att utkristallisera den sörmländska identiteten. 2012 inleddes satsningen och år 2023 är målet att Sörmland ska vara Sveriges främsta slottsdestination.
– Det är en unik möjlighet att positionera oss och vi har fått väldigt gott gensvar från alla länets nio kommuner, berättar en entusiastisk Ola Nilsson, vd för STUA.
Slottsdestinationen förgrenar sig i fyra stickspår: jakt och vilt, måltidsupplevelser, friluftsliv och kultur och historia. Den sörmländska besöksnäringen är framför allt inriktad på att locka turister från Tyskland, Storbritannien och Norge.
– Tyskarna har tagit Sörmland till sitt hjärta, menar Nilsson och ger som exempel den tyska tv-serien Inga Lindström med 55 filmer som huvudsakligen utspelar sig i Sörmland.