Så här års äter vi gärna och ofta ute. Oavsett om "ute" är en välbekant restaurang, ett temporärt matställe eller vår egen balkong så finns det risker att ta på allvar. Hygien och obruten kylkedja är ord som ofta kommer upp när livsmedelsinspektören Robert Grip på Eskilstuna kommun förklarar vad inspektörerna brukar fokusera på.
‒Rent allmänt finns det stora risker kring nedkylning av känsliga livsmedel och bristande handhygien. Företagarna måste ta ansvar för sin egen kontinuerliga övervakning och kontroll när det gäller personalens hygien.
Robert Grip betonar att kalla livsmedel ska förvaras kallt och varma – varmt.
Hur trygg kan man som kund, gäst eller konsument vara när man äter ute på sommaren?
‒Man kan känna sig trygg så länge kommunerna har kontinuitet på kontrollerna, och det tycker jag att vi har. Vi fortsätter att kontrollera vissa objekt under sommaren, även de tillfälliga. Vi har en strategi och vi kommer oftast oanmält.
Är det något man bör undvika att äta under sommaren?
‒Nej, jag kan inte säga något konkret. Ibland dyker det upp salmonella i livsmedel men då återkallas ju produkterna.
Det sägs ibland att serveringar och restauranger som har välstädade kundtoaletter också har ordning och reda i köket. Ligger det något i det?
‒Som privatperson kan jag säga att rena toaletter kan vara en bra indikator på vilka resurser stället har. Professionellt är det svårare att göra en sån enkel bedömning. Kundtoaletter ingår egentligen inte i livsmedelslagstiftningens kontrollpaket, utan är en fråga för områdets hälsoskydd. Däremot kontrollerar vi alltid personaltoaletterna. De ska vara rena och utrustade med tvål och pappershanddukar. Att personalen tvättar händerna efter toalettbesök kan vi inte kontrollera, det måste företagaren ta ansvar för.
Kan du ge något skräckexempel från dina inspektioner?
‒Jag ser tyvärr ibland att varm mat kyls ner i samma utrymme som man förvarar kalla livsmedel. Men blandar man varmt med kallt så kan det uppstå en hel del problem. Om produkterna ska ha fullgod kvalité måste man skilja på kyla och värme och nedkylning ska ske i ett separat utrymme, inte i en kyl. Avfallshantering, rengöring och temperatur finns alltid med när vi gör kontroller.
Är det ett problem att i ett svep hantera livsmedel och kontanter med samma händer?
‒Det bör man nog undvika om man vill ha tillbaka kunderna. Det ger en känsla av att maten kan vara kontaminerad även om det kanske inte är så. Det är inte vetenskapligt bevisat att det medför någon risk att gå direkt från mynt eller sedlar till livsmedelshantering. Bär man plasthandskar så måste man byta handskar om man exempelvis går från att skära kyckling till att skära sallad.
Hur bör man som gäst agera om man anar oråd?
‒Om det är uppenbart att något inte stämmer så bör man säga till och ställa frågor. Skulle något vara uppenbart otjänligt eller om man ser risker så äter man förstås inte.
Livsmedelsinspektör Grip berättar att alla som säljer livsmedel ska ha full koll på såväl innehåll som ursprung.
‒När det gäller allergener ska det finnas en skylt om att man kan fråga personalen. Personalen ska också veta var livsmedlen kommer ifrån. För råa köttprodukter ska man kunna redogöra för ursprunget och beställer man lamm ska det inte serveras får. Står det fetaost på meny ska det också vara fetaost på tallriken.