Snurr i mediekarusellen
Den framtida ägarstrukturen i TV4 är väldigt osäker. Efter norska Schibsteds intåg i TV4 och bud på finländska Alma Media håller den nordiska TV-kartan på att ritas om. Om budet lyckas kommer den norska mediekoncernen, som även äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, att vara storägare i den ledande reklamkanalen i Finland, i Sverige och i Norge. Skulle dessutom TV4:s bud på majoriteten av danska TV2 vinna acceptans, kommer även Danmark att ingå.
Kanalerna TV2 i Norge och Danmark, MTV3 i Finland och svenska TV4 bygger samtliga sin verksamhet på att staten gett dem reklammonopol i det analoga, marksända TV-nätet. Dessa monopolaktörer har tydliga fördelar att hämta i ett samarbete om programinköp, egenproduktion och annonsförsäljning. När det analoga tv-nätet släcks i Sverige 2008 är monopoltiden över. Då väntar nämligen en allt tuffare konkurrens i digitalnätet från kanaler som TV3 och Kanal 5.
Skulle Schibsted ta över Alma Media, som hittills kontrollerats av familjen Bonnier, kommer Bonniers makt på medieområdet i Sverige och Norden tydligt att kringskäras. Detta ger onekligen en ny dimension till de senaste årens debatt om att lagstifta mot Bonniers ägarmakt i Sverige, en av förra kulturministern Marita Ulvskogs käpphästar. Å andra sidan kan Bonnier mycket väl lägga ett motbud på Alma Media för att säkra kontrollen över TV-marknaden i Sverige, Finland och möjligen Danmark och därmed också den nordiska mediemarknaden i stort.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!