Snurr i mediekarusellen

Övrigt2004-12-22 16:19
I det nya koncessionsavtalet för reklamkanalen TV4 ingår en rösträttsbegränsning. Den innebär att ingen ägare får rösta för mer än tjugo procent. Omfattande ägarförändringar ger dessutom staten rätt att säga upp eller omförhandla avtalet.

Den framtida ägarstrukturen i TV4 är väldigt osäker. Efter norska Schibsteds intåg i TV4 och bud på finländska Alma Media håller den nordiska TV-kartan på att ritas om. Om budet lyckas kommer den norska mediekoncernen, som även äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, att vara storägare i den ledande reklamkanalen i Finland, i Sverige och i Norge. Skulle dessutom TV4:s bud på majoriteten av danska TV2 vinna acceptans, kommer även Danmark att ingå.

Kanalerna TV2 i Norge och Danmark, MTV3 i Finland och svenska TV4 bygger samtliga sin verksamhet på att staten gett dem reklammonopol i det analoga, marksända TV-nätet. Dessa monopolaktörer har tydliga fördelar att hämta i ett samarbete om programinköp, egenproduktion och annonsförsäljning. När det analoga tv-nätet släcks i Sverige 2008 är monopoltiden över. Då väntar nämligen en allt tuffare konkurrens i digitalnätet från kanaler som TV3 och Kanal 5.

Skulle Schibsted ta över Alma Media, som hittills kontrollerats av familjen Bonnier, kommer Bonniers makt på medieområdet i Sverige och Norden tydligt att kringskäras. Detta ger onekligen en ny dimension till de senaste årens debatt om att lagstifta mot Bonniers ägarmakt i Sverige, en av förra kulturministern Marita Ulvskogs käpphästar. Å andra sidan kan Bonnier mycket väl lägga ett motbud på Alma Media för att säkra kontrollen över TV-marknaden i Sverige, Finland och möjligen Danmark och därmed också den nordiska mediemarknaden i stort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om