– Vi lever mer eller mindre på marginalen. Det är inte varje vinter som vi kan få tillbaka pengarna för snötillverkningen. Vi måste ha några kronor på banken, men dem är inte till för att reparera maskiner, säger Tobias Lyåsen uppgivet.
Han jobbar ideellt tillsammans med en handfull andra för att hålla traktens enda skidanläggning, Trosa alpina klubb/ Trosabackens, i rullning.
I helgen slog någon/några sönder anläggningens enda pistmaskin som kostat drygt 160 000 kronor. Backspeglar, lampor, rutor och motorhuvudet är förstörda.
Och det är inte första gången som Trosabacken utsätts för skadegörelse. Senast i januari rapporterade SN om förstörda snökanoner.
– Det har blivit väldigt poppis med skadegörelse. Det är jävligt onödigt, ursäkta franskan. De där manickerna stör ingen, säger Tobias Lyåsen som fraktade dit maskinen på eget bevåg och monterade xenonlamporna som han betalat för ur egen ficka.
– Jag blir så ledsen. Inte för min egen skull, men för barnen, ungdomarna och familjerna som brukar vara där, fortsätter han.
Västerljungsbon Tony Berg och hans familj är några av dem som tar sig dit när vintern knackar på. Han har bestämt sig för att ta sig an den förstörda maskinen tillsammans med vännen Henrik Rydemark.
– Vi ska se om vi kan rädda någonting. Den såg förjävlig ut, säger han efter att ha inspekterat skadorna. De har slagit sönder lyktor, vridit sönder inventeringen. Det är ungjävlar tror jag. Det är så meningslöst så att det inte är sant.
– Det är tur att de inte eldat upp maskin, för de har eldat med värmeljus därinne, fortsätter han.
Varken Tony Berg eller Henrik Rydemark är professionella reparatörer, men har hållit på mycket med motorer.
– Det är som att reparera vilken traktor eller fordon som helst. Det ska nog lösa sig. Det värsta är att de nog pillat med elektroniken. Jag hoppas att Henke kan ta ett handtag om det, för det är jag inte haj på, säger han.
Pistmaskinen står ute året runt, vilket bland annat har en ekonomisk förklaring och Tony Berg menar att det är motigt att ta betalt för tjänsten.
– Det går inte att ta betalt av dem, då funkar det inte, säger han.
Men trots det extra stödet kommer det att kosta tusentals kronor att reparera skadan, uppger Tobias Lyåsen.
– Men med gemensamma krafter ska vi nog lösa det, säger han.