Sopavgifterna fördubblades för föreningar
Flera bostadsrättsföreningar i Oxelösund har drabbats av kraftigt höjda kostnader för sophämtning. I en del fall har avgiften stigit med över hundra procent. Det är orimligt, protesterar kommunens HSB-föreningar.
Förra året kostade det föreningen drygt 40 000 kronor att bli av med soporna från sina 70 lägenheter. Men i år var 40 000 kronor förbrukade redan i juli. För hela året ser räkningen ut att sluta på cirka 75 000 kronor.
Det motsvarar en ökning på ungefär 80 procent.
Än värre har HSB-föreningen Konvaljen drabbats. Deras kostnader ser ut att öka med 96 procent. Och för föreningen Linnéan är motsvarande siffra hela 119 procent.
Vi tycker att det har blivit vansinnigt dyrt. Men det är inte det värsta. Vi är mest upprörda över att vi inte har fått någon information om taxehöjningarna, säger Ingegerd König, ordförande i HSB-föreningen Poppeln.
Även privata hyresvärdar har sett fakturorna från Oxelö Energi växa.
Och eftersom vi inte fick någon information har vi inte kunnat anpassa hyrorna, berättar Jan Svanborg, som äger Häggen 16, där renhållningskostnaden för de tio lägenheterna har stigit med ungefär 50 procent.
På Oxelö Energi bekräftar man att taxan höjdes i samband med årsskiftet 2002 2003. Detta på grund av ökade kostnader i form av högre skatt och dyrare behandling.
Men Ulf Karlsson, verksamhetsansvarig för renhållningen, är ändå förvånad över utfallet för HSB-föreningarna.
Vi räknade på några olika fall inför taxehöjningen. Och de visade inte på några kostnadsökningar av den här digniteten. Det är lite märkligt.
Oxelö Energi ska nu se över de räkningar som har skickats ut till föreningarna, för att se om de är korrekta.
Kanske har vi gjort något fel. Kanske har föreningarna räknat in kostnader för hantering som inte vi utför, till exempel hushållsnära emballagesortering. Vi ska undersöka detta tillsammans med föreningarna.
Varför har ni inte informerat om taxehöjningarna?
Vi har gjort en del insatser. Men när man ser det i backspegeln kan man tycka att vi borde ha gjort mer. Information är svårt. Och det är beklagligt att vi inte har varit bättre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!