Spännande när barnen själva väljer vårens film
Tre poäng till Håkan Bråkan. Två till Loranga. Och bara en till Melonia. Nej, det är inte melodifestival. I Culturums källare pågår något mycket viktigare än så. Ett fyrtiotal barn har samlats för att rösta om vilken film de och klasskamraterna ska se på skolbio i vår.
Maja Glysing går i första klass i Långsättersskolan i Nyköping och hon tycker att det är en självklarhet att få vara med och välja vilken film som ska visas på Skolbio i vår.
Skolkompisen Sophie Hellvard går i tvåan. Precis som Maja är hon tveksam till om vuxna är så bra på att välja film till barn.
När pappa hyr film åt oss väljer han alltid tecknat, men jag tycker inte att såna filmer är så kul.
Den sörmländska filmkonsulenten Gunnel Nelzén har också upptäckt att barn och vuxna ofta väljer helt olika filmer. Det är en av orsakerna till att hon dragit igång filmvalsdagarna där elever och lärare tillsammans röstar fram en favoritfilm. Dessutom tycker hon att det är ett utmärkt tillfälle att lära barnen demokrati.
Det tar en jäkla massa tid att samla barnen, visa filmsnuttar och ha omröstning men det är absolut värt det. Den här omröstningen är en demokratisk process där allas röster är lika mycket värda. I början var lärarna tveksamma till att eleverna själva skulle rösta men det har funkat jättebra.
När Gunnel Nelzén presenterar dagens tre filmer betonar hon också allvaret i uppdraget.
Nu ska ni välja film åt 400 barn. Det är stort. När man sitter i en jury måste man tänka på vilken film som kan passa alla.
Maja Glysing tar definitivt sitt uppdrag på största allvar. Och hon tvekar inte en sekund när hon fördelar sina poäng. Tre till Håkan Bråkan och Josef. Två till Loranga, Masarin och Dartanjang. Och en enda poäng till Per Åhlins tecknade film Resan till Melonia.
Vår klass gillar att skratta. De kommer att tycka bäst om Håkan Bråkan, förklarar Maja.
Gunnel Nelzén brukar ofta bli överraskad över hur barnen röstar, men även hon tror att Håkan Bråkan med riktiga skådespelare har chans att vinna den här gången.
Barn får se ganska mycket tecknad film eftersom den är lätt och billig att dubba. Däremot finns det inte så gott om bra spelfilm.
Efter en kort saft- och bullpaus ska juryn fördela sina röster. Det är knäpptyst när Gunnel Nelzén låter den ena efter den andra lägga sina poäng.
Maja och Sophie sitter på sista raden och när turen kommer till dem är det oerhört spännande. Loranga och Håkan Bråkan har nästan exakt lika många röster. När Sophie lägger sin trepoängare på Håkan Bråkan hörs ett spontant jaaa från en kille några rader längre bak.
Gunnel Nelzén räknar ihop poängen. Loranga har fått 68 och Håkan Bråkan 68. Oavgjort alltså.
Då får vi se båda filmerna, ropar någon förtjust.
Men i stället blir det spännande handuppräckning och Loranga, Masarin och Dartanjang vinner med en enda röst.
Maja hör till dem som suckar besviket när resultatet meddelas.
Usch. Jag tänker säga till min klass att det inte var mitt fel att de valde fel film.
Fotnot: Det är barn från förskolan till klass 2 som ska se Loranga, Masarin och Dartanjang i vår. De skolor som ska se filmen är Långsättersskolan, Herrhagsskolan, Rosenkällaskolan och Långbergsskolan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!