SSAB går i bräschen för jämställdhet

Från och med nu ska hälften av alla sommarjobbare på SSAB vara tjejer. Ståljätten har klubbat förändringar som ska öka jämställdheten både uppifrån och nerifrån.

Övrigt2013-11-21 18:56

Meningen med projektet Battle of the numbers var att få Sveriges största företag att ställa om och släppa in fler kvinnor på maktpositioner. Förutom SSAB deltog andra jättar som Ericsson, Scania, Ikea, Sandvik och Volvo. På torsdagen presenterades slutrapporten på en välbevakad presskonferens i Stockholm. Därmed börjar också SSAB:s verkliga kamp mot de alltför ojämna jämställdhetssiffrorna.

På kort sikt, ett till tre år, ska företaget ställa om till 30 procent kvinnor i de tre högsta chefsleden. Nästa steg, som får ta fram till 2020, är 40 procent kvinnliga chefer i alla led.

— Det är klubbat av vår koncernledning och det känns jättebra att man vågar ta beslutet. Det är ett stort steg framåt men det är såklart mycket arbete kvar, säger Madeleine Carman, chef för Business Services.

Hon är en av fyra kvinnor från verksamheten i Oxelösund som varit med och tagit fram åtgärdsprogrammet. Att SSAB:s vd Martin Lindqvist var med på presentationen ser hon som ett kvitto på att frågan väger tungt.

— Det blev otroligt tydligt för alla som var där hur viktigt det är att vi får in kvinnorna för att inte halka efter. Jag tror att det här blir en överlevnadsfråga, säger hon.

För att hålla koll på hur utvecklingen går ska företaget nu börja räkna andelen kvinnliga chefer på alla nivåer. Det blir ett nyckeltal precis som vinstmarginal eller soliditet. Men förändringen ska inte bara göras uppifrån. En av de stora knäckfrågorna för SSAB är att för få kvinnor överhuvudtaget söker sig dit. Därför ska hälften av sommarjobben i fabriken från och med nu gå till tjejer.

Ett annan ny regel inom företaget är att det ska finnas minst en kvinnlig slutkandidat varje gång en chefstjänst ska tillsättas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om