Ständigt buller för Bryggeriboende
Flera myndigheter är inte nöjda med föreslagna åtgärder för att minska järnvägsbullret kring kommande bebyggelse på Bryggeriholmen i Gnesta. Gällande riktvärden för buller ska följas.
Peab planerar för 55 nya lägenheter på holmen. Det råder ingen tvekan om att tågen kommer att störa boende.
Flera myndigheter har yttrat sig över planhandlingarna för bygget på holmen. Vägverket har nyligen sagt sitt och man är inte nöjd med de åtgärder som har föreslagits för att få ner bullret på holmen.
Riksdagen har nämligen tidigare fastslagit att bullerskyddande åtgärder ska genomföras om det är möjligt och väl motiverat. Vägverket påminner om riktvärdena men har inga förslag på hur bullerskyddet ska se ut.
Det löser inte vi, skärmar är ett sätt men det finns tusen olika, säger samhällsplanerare Bengt Larsson vid Vägverket.
Enligt planförslaget för Bryggeriholmen ska faktiskt bullerskärmar uppföras. På uteplatser i bostadsområden får ljudnivån som högst vara 70 dBA. Det är i de trakterna uteplatserna på Bryggeriholmen landar.
Dessutom kommer, som detaljplaneförslaget ser ut,
några av bostadshusen inte att klara kraven för det som anges som tyst sida.
Med gaveln riktad mot järnvägen går ljudet längs båda långsidorna av husen.
Vägverket föreslår att husen vrids så att en långsida i stället vetter mot järnvägen, då blir i alla fall motsatta sidan tyst.
Vi vet inte om det blir så. Detaljplaneförslaget är fortfarande ute på utställning så det finns möjligheter att ändra i det, säger stadsarkitekt Torbjörg Sekse vid Gnesta kommun.
Enligt planförslaget byggs uthus längs järnvägen för att ytterligare dämpa oljudet. Men Vägverket efterlyser tydligare förslag på hur bullret ska regleras.
Vad kan Vägverket göra för att driva igenom sitt yttrande?
Inte ett dugg, det är länsstyrelsen som kan gå in och förelägga en byggherre om sådant, säger Bengt Larsson.
Vad betyder då ert yttrande?
Vi uttalar oss om alla detaljplaneförslag så det är inget speciellt med det här.
Både länsstyrelsen i Sörmland och Banverket håller med Vägverket om att bullerutredningen för holmen behöver bli tydligare och att riktvärdena ska följas.
Stadsarkitekt Torbjörg Sekse räknar med att Peab kompletterar.
Ska Naturvårdsverkets riktlinjer följas?
Det är självklart, säger hon.
Utan bullerdämpning skulle området närmast järnvägen få maxvärden på 85 dBA på uteplatserna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!