Statliga miljoner till skolorna i Trosa
Om två veckor är det skolstart i Trosa kommun. Då väntar ett annorlunda läsår för eleverna. Genom nyttjande av kroppen ska de bli bättre på att använda knoppen.
Löftet kommer trots kommunens sviktande ekonomi. Lösningen på den till synes knepiga ekvationen är enkel för Trosas del. Staten skänker kommunen fyra miljoner kronor för att höja kvalitén på pedagogiken.
Pengarna är redan beviljade och jag kan garantera att vi nyttjar dem den här gången.
Orsaken till uttalandet är det faktum att Trosa kommun troligen blir återbetalningsskyldig till staten för tidigare synder. När samma så kallade Wärnersson-pengar beviljades för ett år sedan, den gången 2,7 miljoner, tabbade sig kommunen.
Villkoret för att få behålla pengarna är att kommunen ökar personaltätheten till den nivå som man hade för cirka tre år sedan. Liksom Trosa var det många kommuner runt om i landet som inte förstod hur viktig den regeln är.
Eftersom Trosa kommun den gången sparade på skolan, så minskade personaltätheten. Det skedde oavsett statsbidraget och därför vill staten troligen ha tillbaka de 2,7 miljonerna.
Den här gången sätter kommunen sprätt på både statsbidrag och egna pengar. Nuvarande personaltäthet på 10,31 lärare per 100 elever ska snyggas till.
Vi höjer personaltätheten med egna medel till cirka 10,5 personal per 100 elever. Utöver det kommer statsbidraget, vilket hjälper upp siffran ytterligare till cirka 11.
Vad betyder det för kvaliteten på skolan i Trosa?
Målet är att höja kvaliteten. Vi hoppas i alla fall att det blir roligare och att elever och personal blir mer tillfreds. Att personalen blir fler minskar stressen och ger möjligheter att arbeta mer fritt.
15 oktober ska den nya organisationen vara spikad. För skolan i Trosa som helhet öppnar de ökade resurserna för att ändra kurs några grader.
En annons på kommunens hemsida visar åt vilket håll den drar med nyanställningarna. De första raderna fastslår att kulturen håller på att göra intåg i Trosas grundskola.
Vi söker kulturpedagoger. Estetisk inlärning blir ett verktyg för att stimulera sinnena. Genom att till exempel spela musik, måla och spela teater hoppas vi att all inlärning blir lättare. Vi vill göra skolan roligare, många elever lär sig bättre genom dans och rytmik.
John Henzlert
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!