Telias mobilnät var utslaget från tidigt på lördagsmorgonen fram till kvällen. Enligt Telia berodde det på tekniska problem med utrustningen. Det gick inte att ringa eller surfa och i butikerna gick det inte att handla med kort.
Redan när Ica-handlaren Jenni Steiner kom till butiken vid halvfemtiden på morgonen insåg hon att något var fel.
– Då var allt borta. Ingen ringde och sjukskrev sig och våra mobiler funkade inte.
Problemen visade sig vara större än så.
– Kassorna fungerade bara då och då och vi kunde inte ändra priser eller registrera något i våra datorer. Det blev väldigt tydligt hur sårbar man är, säger Jenni Steiner.
Frustrerade kunder lämnade sina varor i korgar och kundvagnar och gick ut ur butiken. En del kunde handla på kredit eller fick privata lån av personalen.
– Det var coolt att alla ställde upp, säger Jenni Steiner.
Förhoppningen var att problemen skulle lösas under morgonen men problemen fortsatte ända fram till kvällen.
– Vissa kort fungerade, andra inte. Det var inget system, vi fick ingen rätsida på det. Ica-korten med kredit fungerade dock alltid.
Icas egen IT-avdelning hade enligt Jenni Steiner stora problem att få relevant information från Telia.
– Vi har allt kopplat till Telia. Det här lär få konsekvenser framöver, man kommer säkert att se över sin IT-leverantör.
Lördagen räddades av medarbetare med abonnemang hos andra operatörer.
– Vi i ledningsgruppen har Telia rakt av. Vi fick låna telefoner av personal för att kunna ringa, säger Jenni Steiner.
Enligt Telias ska det inte ha varit någon risk för den som eventuellt behövde ringa larmnumret 112.
– Om nätet inte fungerar för oss kopplar man upp sig mot en annan operatör, säger Roija Rafii vid Telias presstjänst.