Stora förseningar för Ostlänken

En del av Ostlänkens första etapp, den som går genom Trosa kommun, är rejält försenad. Elva kilometer av det spårförslag som presenterades för ett och ett halvt år sedan måste göras om. Och stationen i Vagnhärad får en ny placering.

I stället för att gå söder om motorvägen som planerat ska snabbjärnvägen gå i en tunnel norr om E4. Beroende på vilket alternativ som väljs blir tunneln 3,2 eller 3,7 kilometer lång. I höjd med Vagnhärad ska den gå i en bro över motorvägen till Vagnhärads station.

I stället för att gå söder om motorvägen som planerat ska snabbjärnvägen gå i en tunnel norr om E4. Beroende på vilket alternativ som väljs blir tunneln 3,2 eller 3,7 kilometer lång. I höjd med Vagnhärad ska den gå i en bro över motorvägen till Vagnhärads station.

Foto:

Övrigt2017-05-17 05:59

– Det är en rejäl försening den saken är klar, säger Hans-Erik Eriksson, koordinator för Ostlänken för Trosa kommun.

Förslaget på hur snabbjärnvägen ska dras genom Trosa kommun måste förändras. Berggrunden i Tullgarn och krav i Natura 2000-området gör att elva kilometer spår måste planeras om. I stället för att lägga spåret söder om E4 hela vägen kommer det nu att gå norr om motorvägen ungefär fram till Vagnhärad där en bro ska byggas över vägen till Vagnhärads station där regionaltågen ska stanna.

– Stationen hamnar lite närmare E4, i närheten av trafikplatsen, säger Jonas Forsman, Trafikverkets projektledare för Ostlänken.

– Det innebär nya utmaningar för kommunen att planera för anslutningar till ett nytt läge.

För Trosa kommun är det mycket viktigt att inte stationen hamnar norr om motorvägen.

– För allt smör i Småland måste vi ha stationen söder om E4 och där tror jag vi är i hamn, säger Hans-Erik Eriksson.

– Annars blir sambanden mellan stationen och tätorten urusla. Och det blir svårt att nå stationen för framför allt gående, cyklister och bussar.

Det nya förslaget till dragning som snart ska presenteras av Trafikverket får flera konsekvenser. Förutom att stationen får ny placering måste järnvägen korsa motorvägen två gånger extra. Och framför allt innebär det stora förseningar. Samråd nummer två skulle ha hållits för ett halvår sedan, men kommer inte att kunna hållas förrän 2018.

– Det är helt enkelt jättesvårt och dyrt att uppfylla kraven på att gå igenom Tullgarn, därför måste Trafikverket undersöka alternativa tunnellösningar, säger Hans-Erik Eriksson.

Och när prover togs i marken där Trafikverket först föreslog att spåret skulle gå visade det sig att bergytan låg för långt ner under jorden för att en tunnel skulle vara möjlig.

Trots komplikationer och förseningar leder förändringarna också till att spåret rätas ut något och därmed blir cirka 400 meter kortare. Den långa bro som tidigare planerades strax öster om väg 218 är borta från planerna.

– Den landskapsbron behövs inte. Det ser vi som positivt, vi får ner järnvägen i lägre profil i nya förslaget. Och vi skonar både Norasjöns dalgång och Tullgarns Natura 2000-område, säger Jonas Forsman.

Inom ett par veckor tror han att det nya förslaget ska kunna presenteras och då med mer exakt plats för nya stationen.

Jätteprojektet Ostlänken

Ostlänken är uppdelad i flera järnvägsplaner, men hela sträckningen går mellan Järna-Linköping. Den blir ca 15 mil lång och om höghastighetsbanan till Malmö och Göteborg sedan byggs är Ostlänken den första delen. Mellan Skavsta och Stavsjö ska snabbjärnvägen gå så nära E4 som möjligt långa sträckor. Mellan Skavsta och Jönåker kommer delar av jordbruksmarken att hamna mitt emellan järnvägen och motorvägen. Ostlänkens första etapp genom Trosa kommun är rejält försenad. Elva kilometer av det spårförslag som tidigare presenterats måste göras om. Stationen i Vagnhärad kommer också få en ny placering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!