Stora pengar men ett viktigt avtal för Nyköping

55 miljoner är för en kommun mycket pengar. För ett företag som Ryanair utgör det ungefär marknadsföringsbudgeten för storsatsningen på Skavsta. Nyköpings kommunalråd Göran Forssberg (s) kallar marknadsföringsavtalet med Ryanair en unik möjlighet. Unikt är nog att ta i, men det är en chans som kommunen inte har råd att missa.

Övrigt2003-03-26 21:55
I och med att Ryanair lägger stora, stora pengar på sitt nav vid Stockholm Skavsta, en satsning som ska generera en ökning med närmare en miljon passagerare, vore det närmast dumt att inte försöka dra nytta av medvinden. Massor med människor kommer landa i kommunen. Målet är att få så många som möjligt att titta lite extra på närområdet innan de, troligen, fortsätter mot destinationen Stockholm.
Inget är nu klappat och klart bara för att kommunen betalar och www.nykoping.se börjar visas i Ryanairs marknadsföring och på bolagets välbesökta hemsida. Utan ett brett engagemang ökar risken att pengarna ger dålig utdelning. Det ställer krav på kommunen, bland annat, för att kunna erbjuda en bra, intressant och lockande hemsida på flera språk för hugade turister. Men också på den lokala besöksnäringen att ta vara på möjligheterna och locka folk att stanna till innan de svänger ut på motorvägen. Nyköping måste stå för ett proffsigt mottagande. På sikt handlar det inte bara om turism utan om att etablera bilden av en expansiv kommun/region med framtidstro för turism, boende och företagande.

Problemet är att det gått fort. Alldeles för fort för 55 miljoner, tycker den borgerliga oppositionen. Med rätta. Jan Carle (m) förklarade på gårdagens presskonferens att partierna har inte fått chansen att nagelfara det skrivna och därför inte kan rösta ja även om de är positivt inställda till idén.
Krocken mellan behovet av snabba ryck och visande av handligskraft gentemot förhandlingsparten och den demokratiska processen vad gäller insyn och kontroll är besvärlig och riskabel. Göran Forssberg förstår kritiken, säger han, men kallar det ett närmast olösligt dilemma. Ändå kan han inte att nöja sig med det. Inte minst om man som i Nyköping strävar efter en bred förankring i stora frågor. Göran Forssberg måste som kommunalråd ytterligare engagera sig för hur samtalsklimatet mellan opposition och majoritet kan förbättras och stärkas.
Ändå är det inte hans svåraste uppgift. Den blir att på ett pedagogiskt sätt försvara nedskärningar och besparingar i den kommunala verksamheten samtidigt som 55 miljoner läggs på marknadsföring gentemot flygpassagerare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om