Stora skillnader i vägkostnader mellan grannkommunerna

Trosa är bland de kommuner i Sverige som lägger mest pengar per invånare på drift och underhåll av vägar. Kommunen ligger på elfte plats om man ser till satsade kronor per invånare. Satsningen är också något som kommer fortsätta enligt teknik- och servicenämndens ordförande Arne Karlsson (KD).

Trosa är en av landets kommuner som har högst kostnader per invånare för sina vägar.

Trosa är en av landets kommuner som har högst kostnader per invånare för sina vägar.

Foto:

Övrigt2018-04-28 08:00

Enligt siffror från Kommun- och landstingsdatabasen (Kolada) lades det 2468 kronor per invånare på väg- och järnvägsnätet, samt parkeringar i Trosa under 2016. En ökning med nästan 400 kronor jämfört med föregående år, något som Arne Karlsson menar är en del i den fortlöpande satsningen på Trosas infrastruktur.

– För en sådär tio år sedan tog vi ett inriktningsbeslut om att vi behövde rycka upp statusen på våra vägar. Vi har sett i våra medborgarundersökningar att det har gett resultat också. Men folk är ändå inte helt nöjda, det är en bit kvar innan vi är där vi vill vara.

Han säger att de utöver det vanliga vägunderhållet bland annat har investerat mycket i pendlarparkeringar och utbyggnad av cykelvägar. Ett led i att Trosa växer mycket och att man även vill locka fler människor till kommunen. Mellan 2015 och 2017 ökade också invånarantalet med nästan 900 invånare.

– Befolkningsökningen ger mer skatteintäkter men också utmaningar i och med att vi måste hänga med i gator, vägar, VA och allt annat. Vi vill också underlätta pendlingen med bra parkeringar, både i Trosa och Vagnhärad. Det är en tydlig markering från oss att vi underlättar för folk som jobbar i Södertälje och Stockholm att flytta ut och kunna pendla.

Enligt Arne Karlsson kommer Trosa även i framtiden att satsa mycket på kommunens infrastruktur.

– Det finns inga tankar att minska på det. Förhoppningsvis kommer vi ha möjligheten att fortsätta. Vi har också ett bra system för när vi expanderar och det tillkommer nya gator. Då har vi en matris som räknar ut hur mycket underhållet kommer att kosta per kvadratmeter. Ökar antalet kvadratmeter får vi också per automatik mer pengar till underhåll. Det är något som fungerar väldigt bra.

I grannkommunen Gnesta ligger kostnaderna per invånare avsevärt lägre. 2015 och 2016 var kostnaderna per invånare i kommunen 873 respektive 861 kronor. Patrik Nissen, samhällsbyggnadschef, menar att det bland annat kan bero på att Gnesta inte har ett lika stort kommunalt vägnät som grannen Trosa. Han pekar också på att kostnaderna för Gnestas senaste satsningar än så länge inte har slagit igenom i Kolada.

– Vi har en tillväxtexpansion nu med gatuinvesteringar. När hela ombyggnaden av Storgatan är klar kommer man påbörja en avskrivning som kommer att synas i statistiken.

Kostnad väg- och järnvägsnät, parkering (kr per/inv)

2015 2016 2017

Trosa 2092 2468 -

Gnesta 873 861 -

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om