Storgatan kan få långsammare trafik
Biltrafiken på Storgatan i Gnesta är för trafikfarlig. Nu funderar Gnesta kommun på att arbeta för en hastighetssänkning genom centrala Gnesta. 30-sträckan framför förskolan Grinden kan komma att förlängas åt väster med cirka 700 meter.
Storgatan som skär en skarp linje igenom orten har redan en kort 30-sträcka på den östra sidan framför förskolan Grinden.
Trafiken på Storgatan är tät under vissa tider på dygnet när både pendlare och skolbarn rör sig i de centrala delarna. Många ska med pendeln och den yngre delen av befolkningen letar sig mot Frejaskolan. Det finns ett övergångsställe vid nordvästra hörnet av biblioteket men på vintern är det ofta täckt av snö.
Alla bilister uppfattar inte att det finns en övergång där och alla håller inte hastigheten.
Nu ska de lokala partierna i Gnesta tänka igenom hur de ser på möjligheten att göra Storgatan till en 30-sträcka. Kultur- och tekniknämnden tyckte nyligen att frågan var så känslig att de skickade ärendet på ytterligare en remissrunda. Polisen, miljökontoret, kultur- och teknikförvaltningen och folkhälso- och brottsförebyggande rådet har redan sagt sitt.
De flesta är överens om att en hastighetssänkning i centrala delarna av orten är bra.
Miljöchefen Bertil Karlsson är dock osäker på miljövinsterna. Det skulle i värsta fall kunna leda till förhöjda utsläppsvärden då bilisterna kör på lägre växel.
Samtidigt kan trafiken flyta bättre om alla håller 30 och kanske fler väljer förbifarten runt Gnesta.
Storgatan ska troligen redan i år byggas om på sträckan framför biblioteket och fram till blomsterhandeln.
Trottoarerna breddas och träd och planteringar vävs in i gatubilden genom att de planteras mellan gatan och trottoaren. Åtgärderna väntas bidra till att bilisterna sänker hastigheten.
Hela Storgatan kommer dock inte att bli en 30-sträcka. De flesta myndigheter är överens om att det bör räcka med 30 kilometer där trafiken är som tätast och där många gående rör sig på gatan.
Ett konkret förslag från folkhälso- och brottsförebyggande rådet är att delen mellan tvärgatorna Snäckgatan i öster och Thulegatan i väster bör räcka. Sammanlagt blir det närmare en kilometer med 30-begränsning.
Grunden för ärendet är ett medborgarförslag som är för hastighetssänkning. Om partierna bestämmer sig för en sänkning ska kommunen ansöka om det hos länsstyrelsen som fattar det slutliga beslutet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!