Stort militärlager kan hamna på Arnö

I dag är det dags. De orter som vill kapa åt sig lokaliseringen av militärens nya storlager ska lämna in sina anbud. Som alternativ till placeringen på Skavsta föreslås också Arnö.

Övrigt2006-12-07 23:32
Nyköping vill verkligen ha lagret, och för att gardera sig presenteras två alternativa placeringar. Huvudförslaget innebär att lagret byggs på Skavsta, väster om passagerarterminalen. Men den kommunala marken på Arnö, som var tänkt för Volkswagens centrallager, finns också med i erbjudandet som en plan B.
Vi tar med det här som en joker, kan man säga. Det är oerhört kostnadseffektivt, det är bara att dra ett stickspår från TGOJ-banan intill, säger Siw Johansson, vd för Nyköpings och Oxelösunds kommunala näringslivsbolag Onyx.
Hon berättar att just närheten till järnvägen är av stor betydelse. Till Skavsta är det dyrare att dra spåren än till Arnöalternativet.
Det är klart att det blir biltransporter från Arnö när gods ska transporteras med flyg från Skavsta. Men om man tittar på Saab så klarar de sina åtaganden över hela världen, säger Siw Johansson.

Men Nyköpings erbjudande avser i första hand Skavsta. Marken som erbjuds där ägs av flygplatsbolaget. Militären behöver 50 000 kvadratmeter, varav byggnader på 60 000 kvadratmeter. Det kan jämföras med Skavstas passagerarterminal, som är 10 000 kvadratmeter i dag.
Det är mycket mark, men vi har plats. Vi har lagt in lagret i vår masterplan, så att vi inte gör dumma saker som hindrar vår utveckling framöver, säger Dot Gade Kulovuori, vd på Skavsta flygplats.

Fortifikationsverket har på Försvarsmaktens uppdrag tagit fram underlaget som kommunerna ska matcha. Beslutet fattas i början på 2007. Tio kommuner slåss nu om att få lagret. Det beräknas ge runt 130 nya arbetstillfällen. Generalmajor Jan Salestrand, som är förbandsproduktionschef på Försvarsmakten, har tidigare sagt att endast försvarets krav på vägnät, järnväg och flygplats ska avgöra placeringen, inte regionalpolitik. Han har inte stuckit under stol med att Nyköping och Örebro räknas till de hetaste alternativen.

I Örebro har kommunen också lagt manken till för att öka chanserna att få lagret. Flygplatsen ligger på kommunens mark, och nu har en angränsande fastighet på hela 55 hektar köpts in av kommunen för att underlätta flygplatsens expansion.
Vi bedömer våra möjligheter som goda, vi har ju redan en del av försvarets fraktflyg i dag, säger Kjell-Åke Westin, vd på Örebro flygplats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!