Svävarpengar till Stockholm upprör

Stockholms skridskoseglare ville tacka för hjälpen vid sjödramat i Trosa skärgård och skänkte pengar för inköp av en svävare i Stockholms skärgård. Skärgårdsprofilen Nils Kjellberg på Ringsö satte i halsen när han läste om donationen. Det var ju här de blev räddade, säger han.

Övrigt2003-12-11 23:14
Det kryllar redan av svävare i Stockholm. Jag tycker att det är högst anmärkningsvärt att Skridskoseglarklubben väljer att ge pengarna till Sjöräddningssällskapet i Stockholm. De kunde ha skänkt pengarna till Länstrafiken i Sörmland med villkoret att de skulle användas för en svävare i Trosa skärgård istället.

Svävaren är mycket användbar eftersom den kan ta sig fram både på land och vatten. Länstrafikens svävare är stationerad på Sävö och ryckte till undsättning när mer än 200 skridskoåkare från Stockholm blev fångar på drivande isflak i februari i år.
Stockholmarna åker ofta skridskor i Sörmlands skärgård. I Stockholm finns det
redan åtta nio svävare. Det är här vi behöver en ny svävare, säger Nils Kjellberg.

Svävaren är utmärkt vid katastrofsituationer till havs men skulle användas desto mer av bofasta som behöver nå fastlandet.
När isen varken bär eller brister blir många skärgårdsbor fast på sin ö.

Länstrafiken i Sörmland kör beställningstrafik med svävare till öarna Hartsö, Ringsö, Långö och den mest befolkade skärgårdsön Sävö.
Men det behövs trafik också till de övriga öarna. Det finns 30 personer som inte kan ta sig i land när isen lägger sig. När konservburkarna börjar tryta blir det besvärligt, säger Kjellberg.
Kjellberg är ordförande i Sörmlands skärgårds intresseförening som länge drivit kravet på ytterligare svävare i skärgården. Den befintliga räcker inte för att tillgodose allas behov och dessutom är det bara vissa öar som har kollektivtrafik. Den existerande svävaren har finansierats av landstinget och de tre kustkommunerna tillsammans.
Jag förstår att alla har en ansträngd ekonomi och att vi inte prioriteras. Men kommunikationerna är avgörande för oss annars blir skärgården bara ett sommarstugeområde, säger Nils Kjellberg.
Länstrafikens styrelse har hittills betraktat frågan som en angelägenhet för kommunerna eftersom skärgårdstrafiken ligger utanför kommunernas avtal med Länstrafiken.

En svävare kostar runt en halv miljon kronor i inköp.
Nyköpings kommun vill att svävartrafiken utökas. Men ytterst handlar det om pengar, säger Lars Granath som handlägger frågor om kommunikation och kollektivtrafik i Nyköpings kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om