Svensken byter partner oftare än bank
Svensken byter partner oftare än hon byter bank. Det är något som Coop Bank nu får dra konsekvenserna av.
Det var inte länge sedan som småspararen framstod som bankernas största belastning. Det var kunderna som ständigt kom in på kontoren och tog bankens kassatjänster i anspråk. Med låga räntor och avgiftsbelagda tjänster gjorde bankerna allt för att distansera sig från de små kunderna. Många uppfattade ICA och Coops inhopp på marknaden som ett ord i rättan tid och etableringen av nischbanker blev ett slag i solarplexus på storbankerna. Ur opinionssynpunkt var det en genialisk idé. Lika självklart som KF byggde en margarinfabrik för 100 år sedan, när man behövde det, skulle man nu starta en bank. Man ville finnas nära kunden och vardagsekonomin.
Coop Bank , som bara hann få 1 000 provkunder, skulle bli en hushållsbank och tillhandahålla enkla banktjänster främst betalningar av räkningar och in- och utlåning via internet eller post. I framtiden skulle kunderna också kunna möta banken i butiken. Det hela är en väldigt bra idé om man vågar lita på trogenheten hos sina kunder.
Erfarenheterna av Ica-banken visar dock att det är betydligt svårare än man tror att få människor att byta bank. Relationen till banken visar sig ofta vara livslång. Ica-banken som har funnits i några år, har cirka 3 miljoner kortinnehavare men bara omkring 70 000 av dem har valt att bli bankkunder. Ägarna i Coop Bank, som har plöjt ner 700 miljoner kronor i projektet, bedömer att det krävs ytterligare 1,5 miljarder kronor för att projektet skulle kunna lyckas.
Ett annat skäl till problemen är att de stora bankerna har känt sig utmanade av konkurrensen och höjt sina inlåningsräntor, vilket försvårar för nya banker att dra till sig kunder.
Från ett kundperspektiv skulle man kunna hävda att det därför ändå har varit värt försöket men att man gjorde rätt som avbröt ett projekt som inte är kommersiellt hållbart.
De resurser som KF nu frigör borde man istället satsa på ett bättre bemötande i matvarubutikerna. Det är trots allt där som kunderna finns.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!