Symbolladdade industriprodukter
Kalles kaviar, Karlssons Klister, Falu rödfärg och Ljunglöfs Ettan ingår i svenskarnas industriella kulturarv. I Konsthallen öppnas i morgon en utställning om nostalgiladdade produkter Kulor, krus pch kaviar (22/9-10/11)
120 företag kartlades innan yrkeskunskap försvann. 15 valdes ut. Tekniska museets folk dokumenterade, personal intervjuades, föremål insamlades. Världens enda tillverkare av glasspinnar hann försvinna i en brand innan utställningen kom igång.
Den speglar utvecklingen från hantverk till processindustri. Slående är att Sverige i slutet av 1800-talet hade många goda uppfinnare, vilkas produkter gav arbetstillfällen åt flera generationer. Förutom att Primuskök, stenkulan som barn spelar med, Orsaspark, Ambassadeurrulle för fiske och Morakniv blivit självklara för miljoner användare.
Att de inte funnits jämt kan man knappast tro om produkterna. Stenkulan föddes på Thule chokladfabrik i Stockholm på 1920-talet, inspiration kom från pralinmaskiner. Frost Eriks Morakniv tillkom 1891, träsparken fick stålmedar 1913.
Falu rödfärg har anor från 1600-talet. Stearin uppfanns på 1820-talet, Lars Johan Hierta såg till att fabrik startades på Liljeholmen. 1835 började Höganäs tillverka saltglaserad kermámik.
Montrar berättar företagshistoria och visar hur produkterna tillverkas. En enda tablett Läkerol tar ett dygn att framställa, i äggkartonger av miniformat.
Karlssons Klisters åsna uppstod i reklamgeniers hjärnor på 1920-talet. Ett dynamiskt decennium under ett århundrade med svenska produkter som givna inslag i medborgarnas liv.
Modeller av ångmaskin och mekanisk verkstadsindustri definierar vad som var . Dagens robotmiljö signalerar utländska ägare och teknik som är ljusår från hantverk.
Typisk svensk karl lär lägga prillor av Ljunglöfs Ettan under läppen. Snuskungarna Ljunglöf bjöd på njutning från 1833, sedan tog Swedish Match över. I vårt land fanns förr många privata snusfabriker.
Här visas repiga svartvita reklamfilmer och blekfärgade rullar med ett reklamspråk som nu låter oskuldsfullt. Men budskapen etsade sig in hos konsumenterna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!