Tågstopp i Gnesta svår fråga
Till hösten har Gnesta en ny tågstation. Det snabba regionaltåget går tio gånger per dag i vardera riktningen men det är inte troligt att alla avgångar stoppar i Gnesta.
SJ har problem, det blir för trångt på spåren, säger oppositionsråd Gert Nilsson (s) som även sitter med i Länstrafikens styrelse.
Länstrafiken diskuterar med SJ om hur många tågstopp som kan göras i Gnesta. När tågen stannar tar det tid att få upp farten och andra tåg kan komma ifatt.
Regionschef Jan Kyrk vid SJ tar till en liknelse för att förklara problemet.
Tänk på ett ärtrör som är fullt av ärtor som rör sig framåt. Så bromsas en ärta eller fastnar helt, det får stora konsekvenser för ärtorna bakom.
I tågbranschen är tid pengar. SJ har som ett högprioriterat mål på sin agenda att alla tåg ska vara i tid.
De signaler jag har fått är att det är problem för fem avgångar mot Stockholm och tre från Stockholm, säger Gert Nilsson.
Det handlar dessutom om avgångar på de bästa tiderna under morgon och eftermiddag.
Jan Kyrk bekräftar att det är under högtrafik som det är som värst. Det är också då resenärerna vill att tågen ska
rulla. Den 31 januari har Banverket undersökt vilka tåg som kan köras till hösten. Då kommer det avslöjas mer i detalj vilka avgångar som stannar i Gnesta.
Stationen som byggs får en slutnota på någonstans kring 100 miljoner kronor. Det mesta står Banverket för men Gnesta kommun får räkna med en räkning på cirka sju miljoner kronor.
Det är förvånande att alla tåg kanske inte kommer att stanna. Vi tycker att det här borde lösas när man ändå bygger en station, säger Gert Nilsson.
Finns det risk för att även pendeltåg dras in för att det blir trångt på spåren?
Gnesta betalar cirka 4,7 miljoner kronor nästa år för pendeltågstrafiken. Då vore det konstigt om någon annan bestämmer att pendelavgångar inte ska gå. Vi har sagt att pendeln inte ska påverkas av regionaltåget.
SJ är också intresserade av att alla tåg stannar men trängseln är akut och beror på spårbrist.
Vi brukar tala om att tågtrafiken är en begynnande trafikinfarkt, säger Jan Kyrk.
Han berättar om getingmidjan som finns i södra Stockholm och som påverkar tågtrafiken i hela Mellansverige. Där finns ett spår i vardera riktningen, de byggdes under den sena delen av 1800-talet.
Då gick åtta tåg om dagen, i dag släpper vi igenom ett tåg per två och en halv minut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!