Tågvärdarna tjänar på din glömska

Pendlarna är arga på SJ:s nya månadskort. Det måste aktiveras i en automat före varje resa. Den som råkar glömma får köpa vanlig biljett på tåget. Tågpersonalen får provision på försäljningen ombord när folk har missat att registrera sin resa.

Övrigt2005-11-11 22:54
SJ har infört ett nytt pendlarkort som innebär att den som köper ett 30-dagarskort måste registrera sig i en automat på stationen före varje resa. Kortet förs mot en platta, och tid och datum registreras. Om kortet inte aktiveras är det inte giltigt som biljett, säger reglerna, och den som inte har en giltig biljett måste betala på tåget. Glömskan kostar 155 kronor för en resa mellan Stockholm och Vagnhärad, fast man redan betalat 1995 kr för månadsbiljetten. Och då tjänar tågpersonalen provision på biljettförsäljningen.
Vi har tre procent på det vi säljer ombord, säger tågvärden Conny Svensson.
Han och kollegorna får ta emot mycket skäll för det nya pendlarkortet. Att folk glömmer registrera kortet innan de kliver på tåget är vanligt.

Conny Svensson berättar att han brukar få ta betalt av cirka 10 personer varje dag som glömt. Bara under morgonresan har tre personer fått betala. Men han tror att tågpersonalen är olika hårda en del låter kända pendlare åka utan att betala, medan andra följer reglerna varje gång. Själv försöker han hantera reglerna med förnuft. Men tågpersonalens jobb kollas av kontrollanter, så för släpphänt går det inte an att vara.

Resenärerna är mycket arga på det nya kortet.
Det resenärerna säger är inte lämpat för tryck, vi blir kallade både det ena och det andra, men vi gör ju bara vårt jobb, säger Conny Svensson.
Men Anders Larsson, kund- och marknadsansvarig för SJ i Mälardalen, har inte hört talas om missnöjet från kunderna. Han menar att de flesta kunder är mycket positiva till det nya systemet som infördes den 15 september.
Vi tror inte att det här är ett så stort problem egentligen, det handlar om vana, det behövs bara att man lyfter armen mot automaten, man behöver inte dra kortet, säger han.
Kortet har kommit till som ett led i resebranschens teknikskifte, och innebär en förbättring för resenärerna, anser Anders Larsson.
Men den som glömt visa sitt kort, och som får betala en gång till för resan, kanske tycker annorlunda?
Jag har förståelse för om folk kan tycka det är konstigt, och det är inte bra att det blivit så här, men vi får ta det här till oss, säger Anders Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!